Unga danska företagare utökar sin framgångsfulla verksamhet med 13 ny koncept på några få år

De två unga företagarna, Andreas Linde och Stefan Vinding, grundare av startup verksamheten, Lead Supply A/S, har med flera strategiska tilltag frigjort resurser till att utveckla nya koncept som ett led i deras plan om att bli marknadsledande på den europeiska marknaden under 2020. Verksamheten arbetar för närvarande med 13 koncept, alla syftar till att förenkla online-lånemarknaden på 13 olika marknader.

Plats till innovation

Med en delvis automatiserad marknadsföringsstrategi, har företaget skapat utrymme för innovation och kreativitet, med unga talanger, en stark entreprenörskultur och en first-mover fördel.

Ett av Lead Supplys nyare koncept är finansmatch.se, de fokuserar på den målgrupp av konsumenter, som söker mindre lån med kortare löptid. Som deras övriga tjänster, är detta en ytterligare simplifiering av online lånemarknaden, och kunden ska således inte förhålla sig till flera typer av lån utan att kunna jämföra.

Entreprenörs Drömmen

Lead Supply har ett klimat med klassisk entreprenörsanda, där de två unga, passionerade danskarna från Danmark, Andreas Linde och Stefan Vinding, tidigt identifierade ett behov på den finansiella marknaden, som ständigt ändrar sig. Med en finansiell marknad med konstant förändring har Andreas Linde och Stefan Vinding lyckats utnyttja situationen.

“Vi kunde se, att det var ett stigande antal av digitala lån på marknaden, men inget enkelt sätt att jämföra dem på. Därför ville vi göra det samma som Momondo – men istället på lånemarknaden. Baserat på kundernas lånebehov skickar vi dem vidare till det bäst passande lån samt den rätta långivaren.“ säger Andreas Linde, VD och delägare i Lead Supply A/S.

Tillväxt

Det hela startade i början av 2014, då Lead Supply lanserade deras första digitala koncept, kort sagt bankernas lån erbjudande jämförs och matchas med konsumentens individuella behov och ekonomiska omständigheter.

Med en imponerande framgång på den danska marknaden med ett överskott på 1,4 milj. Kr under 2016 blev 50% av Lead Supplys aktier uppköpta av North Media. Detta öppnade ytterligare en möjlighet i de kreativa tänkandet för startup företaget. Därmed kommer de kunna utveckla och anpassa deras ursprungliga produkt till nya marknader och nya målgrupper.

Tillväxt i siffror

Lead Supply har fokus på att skapa långvariga partnerskap med banker i hela Europa.

På nuvarande tidspunkt ingår de 120 banker i nätverket

Under 2017 hade startup företaget Lead Supply ett överskott på 2.046.000 kr

Under 2018 togs 50.000 lån genom Lead Supplys jämförelse portaler

Under 2018 genererade bankerna lån för 2.000.000.000 kr med hjälp från Lead Supply

Under 2018 blev Lead Supply och Matchbanker visat på bland annat danska TV2.

Hemsida: www.leadsupply.com

Adress: Kystvejen 37B, 8000 Aarhus C, Denmark

Mail: info@leadsupply.dk

Mobil: +45 29 70 45 70 (Andreas Linde, VD)

Lead Supply A/S

Lead Supply A/S är en Fintech startup verksamhet. Med sin enkla online jämförelsetjänst som syftar till att hitta den bästa lån matchningen mellan bankkunder och kunder. Verksamheten grundades 2014 av Andreas Linde och Stefan Vinding. Sedan lanseringen i Danmark har Lead Supply haft en tillväxt i ytterligare 13 länder.

Gruppen består av passionerade marknadsförare och utvecklare samt två gånger om året utvidgas teamet med talangfulla praktikanter från olika nationaliteter. De alla bidrar med innovation till företagets professionella fundament inom marknadsföring och data.

50% av verksamheten ägs idag av North Media, som också står bakom hemsidorna som Lead Supply arbetar med.