Nordic Digital PR Awards: 2020 er året der kreativiteten vant!

Nordic Digital PR Awards: 2020 er året der kreativiteten vant!

Kreativitet, en oppsving i visuelt innhold og nye konsepter. Noe godt kom ut av alt det rare som skjedde i 2020, og vi kunne nyte mye kreativ og effektfull PR. Mynewsdesk ønsker å anerkjenne god PR, og ferie de beste nordiske kommunikatørene. Derfor er vi stolte av å kunne presentere de syv vinnerne av Nordic Digital PR Awards.

I over 10 år har Mynewsdesk hedret kundene sine for innsatsen de legger i sitt PR- og kommunikasjonsarbeid gjennom konkurransen Digital PR Awards. I løpet av årene har vi utnevnt vinnere som Norwegian, IKEA og Grant Thornton.

Etter å ha gjennomgått mer enn 150 bidrag fra Norge, Sverige og Danmark, har ekspertjuryen landet på vinnere i alle syv kategorier. Deres vurderinger var støttet av tilgjengelig data fra Mynewsdesks plattform, slik at de kunne analysere og evaluere finalistene på bakgrunn av kreativitet, prestasjoner, engasjement og rekkevidde fra 2020.

Lengsel etter å reise
Det er tydelig at folk verden over lengter etter normalitet, og å kunne reise og besøke sine kjære igjen. Dette mener jurymedlem Hans-Petter Nygaard-Hansen, kommunikasjonsrådgiver, YouTuber & podcaster reflekterte seg i kategoriene «Newsroom of the Year Sweden» og «Newsroom of the Year Norway», der begge vinnerne er reisedestinasjoner.
– På grunn av pandemien har reiselivet måtte øke innsatsen hva angår visuell historiefortelling for å forbli i tankene til målgruppene sine. Denne innsatsen vil helt sikkert lønne seg når vi får lov til å reise igjen.

Visuell kommunikasjon
I årets konkurranse så vi en økning i bruken av visuell historiefortelling med kreative bilder og videoer. Jurymedlem Pia Grahn, prosjektleder for spesialprosjekter hos Sveriges Kommunikationsbyråer KOMM, peker på at dette er et positiv utfall av et merkelig år.
– Inspirerende visuelt innhold er en medvirkende faktor til suksessfull kommunikasjon, noe jeg ser som en tydelig konsekvens av 2020. Flere av vinnerne jobber innenfor bransjer som er hardt rammet. Likevel har de håndtert situasjonen med glans og fått leserne til å drømme ved å gi dem inspirerende bilder og kommunikasjon.

Endring kommer
Det er ingen overraskelse at et spesifikt tema dominerte blant de høyest rangerte historiene med best rekkevidde. COVID-19 var på alles lepper i 2020, og det var også veldig synlig blant finalistene. Alle de syv vinnerne omtalte pandemien, men ingen av dem dvelte ved den, og det kjennetegner virkelig god kommunikasjon, sier Christina Bech Winckler, Managing Director i danske Kommunikationsforum.
– Da jeg leste begrunnelsene så jeg mange kreative kommunikatører som klarte å legge coronasjokket bak seg, og ta på seg Pippihatten ved å komme på nye måter å leke med konsepter og muligheter på. En endring er på vei, og mange av folkene i bransjen viser mot ved å holde seg til agendaen sin på tross av at verdens øyne er rettet mot nyheter om pandemien. Jeg håper å se mer av det i 2021.

Her er vinnerne av Nordic Digital PR Awards:

Newsroom of the Year Sweden

Winner: Destination Lofsdalen
Motivation: With a perfect mix of high qualitative inspirational visual content and engaging text, Destination Lofsdalen promotes a dreamy lifestyle. They make use of and benefit from the different functions in their newsroom. Lofsdalen’s content on their added social media channels adds to the visionary vibe and makes their newsroom more living. This is travel PR at it’s best - a perfect hub filled with great content that makes you want to move to Lofsdalen!
Finalists: Ellevio AB, Fasadgruppen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Nordiska Museet, SkandiaMäklarna

Digital Storyteller
Winner: Bergans of Norway
Motivation: By having a clear strategy for their newsroom, Bergans of Norway has stepped out of the classic “news thinking way” and found content through different approaches. This has resulted in a digital storytelling filled with inspiring, learnful as well as insightful content that smoothly maneuvers between different topics without losing the red thread. They work smart with diversity and regularity to playfully break through the noise to target their audience. Bergans of Norway shows with their content that they truly are storytelling professionals!
Finalists: Blocket, Linde, TYA - Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, Finja Betong, VA SYD

Shooting Star
Winner: Kunsthal Charlottenborg
Motivation: This new member of the Mynewsdesk-family has done their homework! They have adapted well to the new covid-19 reality and are presenting their innovative initiatives for people to still enjoy art even though the museum is closed. In an artistic, but still traditional way, they deliver inspiring, creative, informative content that gives a lot of traffic. Well done Kunsthal Charlottenborg!
Finalists: EYD AS/Safespot, Arbetsplatsenifokus.se, Nykredit Mægler, Too Good To Go, Gymleco

Most Successful Story
Winner: Tillväxtverket “Förslag till ändringar gällande korttidsarbete”
Motivation: The press release “Förslag till ändringar gällande korttidsarbete” by Tillväxtverket played an important role in the communication about the Swedish government law changes regarding short-time work due to Covid-19. This press release is written by the book with clear and straightforward important information, which is shown by the wide reach and the engagement in the media.
Finalists: Kia Motors Sweden AB, Statens Jordbruksverk, Telia, SkiStar AB, Norwegian

PR Personality of the Year
Winner: Matilda Adelborg, Blocket
Motivation: There is no doubt that Blocket is back in the spotlight again, and for that, they have to thank Matilda Adelborg. By using her expertise within PR, Matilda has not only become a spokesperson for Blocket, she has also gotten Blocket and their main message highlighted in the media through new approaches. Matilda has succeeded with all of this within less than a year. Matildas work has definitely made Blocket top of mind again, and we’re all back to reusing thanks to that!
Finalists: Anders Thorén - Löfbergs, Anna Fägersten - Ferroamp, Karin Bäcklund & Johanna Snickars - Alight, Lene Dahlquist - Ford Danmark, Tanja Askrabic - Happy Tammsvik

Newsroom of the Year Norway
Winner: Fjord Norge AS
Motivation: Fjord Norge works like no other when it comes to producing inspiring content. The magic with Western Norway definitely shines through in their colorful visual content, and makes it hard not to want to give Western Norway a visit straight away. Their stories are adjusted to the current situation but still manages to make an impression on all target groups. By easily accessed content, all in one place, Fjord Norge has created a newsroom where you just want to stay around and read more and more!
Finalists: Ruter, Multiconsult, Posten Norge, Hyundai Motor Norge, Telenor

Newsroom of the Year Denmark
Winner: Cabi
Motivation: Cabi takes lead in using all the opportunities they are given in their newsroom. They tap into a bigger agenda through inspiring fact-based stories and spread the word about social and sustainable responsibilities with ease, enthusiasm and no raised fingers – just bringing light to new ideas and opportunities! Cabi is a role model when it comes to connecting small stories into bigger narratives and their storytelling puts a greater hope for equality and CSR-mindset throughout the society.
Finalists: Circle K Danmark, Danmark Rejsebureau Forening, Energistyrelsen, Falck DK, Verdens Skove

Gratulerer til alle vinnerne, og takk til alle som deltok!

Følg med i Mynewsdesks nyhetsrom for mer inspirerende innhold fra Digital PR Awards i ukene som kommer.

Om Mynewsdesk
Med rundt 5000 kunder og 77 000 brukere er Mynewsdesk Nordens ledende plattform for digital PR og kommunikasjon. Den skybaserte tjenesten omfatter nyhetsdistribusjon, medieovervåkning og analyseverktøy. Selskapet ble grunnlagt i Stockholm i 2003, og har siden 2008 vært eid av norske NHST Media Group AS.

Besøk www.mynewsdesk.com for mer informasjon.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no