Foto: Norges sjømatråd

Slik blir Sjømatrådets årskonferanse

5. januar 2022 er det igjen klart for Sjømatrådets årskonferanse. Nå begynner programmet å ta form.

For andre år på rad vil det foregående sjømatåret bli oppsummert digitalt, og ikke i en konferansesal. Den avgjørelsen ble tatt allerede i midten av november.

- Med tanke på utviklingen de siste ukene er vi veldig komfortable med den avgjørelsen, sier direktør for kommunikasjon og bærekraft i Norges sjømatråd, Chris Guldberg.

Spennende og innholdsrikt program

I de siste ukene har han og en rekke kolleger jobbet hardt for å sette sammen et spennende digitalt program. Interessen er også stigende. I skrivende stund har over 400 meldt seg på. Mange av dem deltok på den digitale utgaven i januar i år.

Meld deg på Sjømatrådets årskonferanse her.

- Vi er glade for at mange ønsker å følge årskonferansen også i 2022, men vi skal samtidig være ærlig på at ambisjonsnivået tas noe ned sammenlignet med 2021-utgaven. Jeg gleder meg likevel til at vi igjen kan oppsummere et nytt sjømatår til hele næringen, politikere, media og alle andre som er opptatt av norsk sjømateksport. Denne gang kan vi jo også by på en ny verdirekord, sier Chris Guldberg.

Eksportrekorden fra 2019 på 107,2 milliarder kroner er passert.

Derfor ble det rekord

Det er Sjømatrådets styreleder Marianne E. Johnsen som åpner konferansen.

Sjømatrådets administrerende direktør Renate Larsen vil deretter besvare det spørsmålet «alle» lurer på: Hvorfor ble 2021 enda et rekordår for norsk sjømateksport?

Fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran (Ap) er også en naturlig del av programmet. For aller første gang får han æren av å kommentere et sjømatår som statsråd.

Sjømatrådets forbrukeranalytiker, Lars Moksness, er en annen som skal på den digitale scenen 5. januar. Der skal han dele av sin innsikt og by på smakebiter fra en ny innsiktsstudie og neste trendrapport.

Sentrale trender og utviklingstrekk

Markedsadgang er et annet tema som skal løftes frem. Victoria Braathen er ansvarlig for markedsadgang i Norges sjømatråd. På årskonferansen vil hun trekke frem både utfordringer og muligheter for norsk sjømat fremover.

- En av de tradisjonelle faste postene er at Sjømatrådets analytikere presenterer sentrale trender og utviklingstrekk innen de ulike bransjene i sjømatsektoren. Det skal vi selvsagt gjøre også i 2022-versjonen, lover Chris Guldberg.

Analyserer sjømatåret 2021

Josefine Voraa, ansvarlig for skalldyr i Sjømatrådet, forklarer hvorfor 2021 ble et eventyrlig år for skalldyreksporten.

Jan Eirik Johnsen, ansvarlig for pelagisk fisk i Sjømatrådet, tar et dypdykk i eksporten av sild og makrell.

Sjømatanalytiker Eivind Hestvik Brækkan tar for seg utviklingen for hvitfisk og konvensjonelle produkter.

Sjømatanalytiker Paul T. Aandahl forklarer hva som ligger bak et nytt rekordår for laks og ørret.

Dag Sørli

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver +47 970 16 311