Extra kärleksfull lansering från Kiviks Musteri

Extra kärleksfull lansering från Kiviks Musteri

Kiviks Musteri har alldeles nyligen avslutat årets äppelskörd. Med det följer en tid av full fart på musteriet på Österlen. Så snart skörden avslutats börjar musteriets äppelpress snurra för fullt och de olika jästankarna fyllas med olika sorters must som ibland får jäsa vidare till cider. Musteriet presenterar nu för första gången en djuprosa äppelmust. Lanseringen av den första nyheten i sortimentet från skörden år 2023 är en extra kärleksfylld och spännande sådan.

Musten som från och med nu finns att hitta i Kiviks Musteris egna butiker i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund samt i deras webbshop skiljer sig avsevärt från resterande must och cider-produkter i sortimentet Våra Finaste, såväl i utseende som i smak. För första gången lanseras en äppelmust med en djuprosa kulör från den ovanliga och särskilt vackra rödköttiga äppelsorten Red Love – som även fått ge namn till den rosé-färgade musten.

Red Love äppelmust kan ses som en symbol för musteriets experimentlusta inom must- och cidertillverkning. Trots att båda sorters dryck enbart innehåller en ingrediens går det att variera dem i all oändlighet och musteriet värjer sig inte från att prova nytt och utforska alla möjligheter som äpplet ger. Dryckerna i Våra Finaste-sortimentet har fram till idag alltid gjorts på skånska äpplen men viljan att testa nytt har resulterat i att musteriet sträckt ut en hand till de nederländska vännerna på J.C Merkens Fruit.

Fram till dess att musteriet kan skörda frukten av sina egna nyligen inhandlade Red Love-äppelträd har en specialbeställning gjorts av extra fina, handplockade Red Love-äpplen från Nederländerna. Där är klimatet liksom i Skåne gynnsamt för odling av äpplen.

- Det är alltid roligt att se resultatet av arbetet med att välja äppelsorter, skörda dem vid rätt tid och sedan hitta de optimala smakkombinationerna när vi äntligen kan låta andra smaka nyheterna. Men just Red Love är något helt nytt – vilket naturligtvis gör det extra spännande att höra vad andra tycker om denna lite kontroversiella dryck, säger Carl Levinsson, cidermakare och 5:e generationen på Kiviks Musteri.

Musteriet antyder också att det om ett par månader kan komma en kamrat till äppelmusten som nu lanseras på 27,5 cl glasflaska.

- Musten pressade vi i förra veckan, och det kan hända att en del av den har lagts till sidan och nu ligger på jäsning på jästank inne i musteriet. Hur länge den ska lagras och när vi kan lansera den får våra kontinuerliga provsmakningar avgöra. Den fylls på flaska och ställs på hyllorna i våra butiker när vi är helt nöjda med smaken, tillägger Carl Levinsson.

HÄR kan du beställa Red Love äppelmust från 2023 års skörd och HÄR kan du läsa mer om cider och processen att framställa den.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.