Red Love cider gjord på den rödköttiga äppelsorten med samma namn

Kiviks Musteri lanserar kaxig cider av rödköttiga äpplen

Årets äppelskörd är avslutad på Kiviks Musteri. Sedan dess har det rullat ut framför allt nya äppelmuster på löpande band från musteriet på Österlen. Nu presenteras den första nya cidern från detta års äppelskörd. Cidern, med namnet Red Love (2,2%) är en onekligen passande lansering inför den stundande julen, då den är pressad på den ovanliga rödköttiga äppelsorten med samma namn.

Cidern är en kamrat gjord på samma äppelsort som musten med samma namn som lanserades för några veckor sedan. Nämligen den rödköttiga sorten Red Love, som ger både musten och cidern dess naturligt djuprosa kulör.

Den intensivt rosé-färgade cidern skiljer sig markant från de övriga dryckerna i sortimentet Våra Finaste. Viljan ett experimentera visade vägen till de nederländska vännerna på J.C Merkens Fruit, eftersom man på musteriet ännu inte hunnit plantera de egna nyinköpta träden med samma äppelsort. Nederländerna har precis som Skåne ett gynnsamt klimat för äppelodling.

- Cidern har en oväntad men angenäm smak med inslag av solmogna jordgubbar, citrus och gröna äpplen. Jag förväntade mig att det skulle vara en annan slags sötma i cidern, men tänk så fel man kan ha. En fantastisk sommarfräschör, med markant syra som gör att det drar så där härligt i bakre delen av munnen. Cidern har en lätt sötma, faktiskt den med lägst uppmätt socker bland våra alkoholfria cidrar, säger Carl Levinsson om cidern, cidermakare och 5:e generationen på Kiviks Musteri.

Många av oss har upplevt förvåningen när en viss smak förväntas men mötet med smaklökarna leder till något helt annat.

- Jag tror att det kan bli en tankeövning för de flesta som smakar den. Man förväntar sig något sötare och fruktigare men får något ganska kaxigt i stället. Nu ska jag dock inte avslöja allt för mycket, fortsätter Carl.

Glasflaskan på 75 cl serveras bäst väl kyld på bordet uppdukat med en lättare maträtt. En del syra i maten låter frukten i cidern komma fram än tydligare.

Cidern finns tillgänglig i företagets butiker i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund, men även i deras webbshop.
        Här kan du läsa mer om processen när cider framställs på Kiviks Musteri.