KSLA-podden 17: Enaforsholm Fjällgård – fjällnatur, fjällkurs, fjällvandring och fjällglädje

Hur är det att bo och verka utanför storstaden? Varför kommer man gärna tillbaka till Enaforsholm och varför är Enaforsholmskursen speciell? I senaste KSLA-podden pratar Jimmy Lyhagen med Elinor Wiklund, Sofie Werner och Anders Arnell om detta och om fjällvett, fjällvandring, fjällnatur, fjällhistoria och fjällföretagande.

På Enaforsholm Fjällgård njuter man av lugnet, den goda maten och den vackra naturen. Och det går att ta sig dit med tåg. Gården byggdes som ett sågverk i slutet av 1800-talet alldeles vid Enan med anledning av järnvägsbygget. År 1907 köptes gården av grosshandlare Alexander Wilhelm Bergsten från Stockholm. Han hade några år tidigare av sin läkare (Dr Westerlund) blivit ordinerad vila och god mat i fjällen och kom varje sommar fram till sin död 1937 till Enaforsholm för att vandra, fota och måla. Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien hade förmånen att ärva gården av A.W. Bergsten och har skött den sedan dess.

Gården drivs sedan många år som fjällstation och pensionat med 44 bäddar i rum, stugor och vandrarhem med möjlighet till halvpension, middag eller självhushåll. Bokningar görs på www.enaforsholm.se

KSLA arrangerar Enaforsholmskursen sedan 1950-talet. Under ledning av experter lär sig deltagarna mer om fåglar, fiske, flora och fauna i fjällnatur samt om fjällvandring, fjällvett, fjällhistoria och fjällglädje.

I podden medverkar Elinor Wiklund, som tillsammans med sin man Peter driver fjällgården sedan 2019, Sofie Werner, utbildad fjällguide och fotograf med företaget Strövtåg, som medverkar i Enaforsholmskursen sedan 2016, samt Anders Arnell, som arbetar med kompetensutveckling på Sveriges Lantbruksuniversitet och leder Enaforsholmskurserna sedan 2004. Samtalet leds av Jimmy Lyhagen, akademibibliotekarie och ansvarig för fjällkursen på KSLA.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Vad säger vetenskapen om vår gröna värld och vardag och hur visar beprövad erfarenhet oss på gröna lösningar och lärdomar? KSLA-podden utgår från vetenskap och beprövad erfarenhet. Den vänder sig till alla som är intresserade av mat, miljö och naturresurser. Du hittar den där poddar finns. Välkommen till gröna samtal med KSLA!