Dyngbaggar, bränt gummi och religiösa regn

Här kommer det sista blogginlägget om när Corporate Culture Challenge Experience, CCCE kom till världen. Här presenteras du för passionerade fågelskådare och surfinstruktörer likväl som en fullskalig racingbana. Kontakta Leventa när du vill ha en personlig genomgång om vart vår process kan föra din organisation. Vi har goda belägg för att vi kan leda er till nya framgångar.

Fredagen den 4 nov 2011 hade vi planerat in en rundtripp med Sasha från Martinhal vars uppgift var att visa oss förslag på ställen och aktiviteter för vårt värdegrundsbyggande koncept. Att Sasha var mer än nöjd med att få komma ut från sitt kontor gick inte att ta miste på. Hon var som en barnunge i en mjölkbod vilket gjorde henne till en sällsynt lämplig medlem i vår gemensamma kvartett!

Det första inplanerade stoppet var ett öppet grottsystem, Ponte de Piedade i Lagos där man kan tänka sig att konferensgruppen får paddla havskajak. Vilket ställe! Vilken dramatik! Jag kan inte bärga mig att själv få testa denna aktivitet, att paddla på turkosblått hav med ruffiga klippelare som skjuter upp ur vattnet som scud-missiler. Detta får dock vänta till nästa gång när vågorna antar snällare former…

Nästa anhalt var en lagun i utkanten av Lagos. Detta är ett naturskyddat område med rikt fågelliv och lämpliga aktiviteter i denna region kan var stand up paddling eller kanotpaddling med lite teambyggande twist… På väg därifrån stannade vi oförhappandes till hos ett par som jobbar ideellt med fågelskådning för grupper. Min puls var inte direkt skyhög när vi körde upp på gårdsplanen, fågelskådning är helt enkelt inte min grej. Men artig som jag är höll jag god min. Den förvånade man som mötte oss var dock varmhjärtad av sällan skådat slag och han välkomnade oss in på innergården. Han visade oss deras lilla naturutställning med bland annat en samling av mal och skalbaggar. Just precis, mal och skalbaggar! Sådana där beiga fjärilar som surrar runt sänglampan på kvällen och svarta små kryp som man inte vill ha inomhus. Mitt intresse här i livet faller inte på just mal och skalbaggar men den här mannens genuina passion för ämnet fick oss alla att lyssna på honom med fåniga fågelholksminer och ett stegrande intresse för natur och mikrosamhällen under elefantbajs…. Detta var dagens stora lärdom för mig, nämligen att alla ämnen kan bli intressanta om de levereras med passion och hängivenhet. Som kalvar på grönbete for vi vidare med nya insikter i bagaget och mötet med en fantastisk människa i våra sinnen.

Från fågelskådare drog vi sedan vidare till Autodromo som är en nybyggd racingbana. Där tog Paulo emot oss och visade oss runt deras “lilla” go-cart bana. De hade en mängd teambyggade upplägg på denna aktivitet och anläggningen var imponerande. Paolo drog oss sedan vidare till den stora stadion och visade oss de bilar man kan få köra där. Jag grät när jag var tvungen att lämna alla Porschar, Mercedes och Mustang GT R okörda i sina garage! Vilka grymma upplägg man kan göra där!!!

Sist på dagen hade Sasha planerat in en surfinglektion med Ricardo i Lagos på Praia Alvor. Denna man är en makalös instruktör som fick mig att komma upp på brädan på nolltid. Hans obändiga vilja att hans elever ska lyckas var rörande. Detta vet jag då jag kan jämföra hans kurs med den jag tog på australienska guldkusten 1997. Snacka om skillnad… Även Ricardo är en sån där samarbetspartner man drömmer om att ha. Hans enorma vilja att få sina elever att lära sig surfa gick inte att värja sig mot. När vi satt på våra brädor där ute i havet och väntade på rätt våg hände något jag aldrig kommer att glömma. Plötsligt öppnade sig himlen och regnet rasade ner över oss. Det var något så befriande att få sitta där i det turkosblå havet medan det söta regnet rann nedför mitt ansikte och tvättade bort saltet från mina läppar. Där mellan elementen från ovan och under satt jag i mitten och upplevde en storhet i det lilla av samma slag som när mina barn kom till världen. Så fantastiskt ogreppbart och stort att det tog månader att smälta intrycken!

Det här inlägget skrev jag på Faro airport med fem dagars intryck i mina sinnen. Allt som hände och upplevdes, ifrån snigelägg och galna kockar till skalbaggesamlingar och religiösa regn på en surfingbräda har berikat mitt liv så till den milda grad att det aldrig kommer att bli som förr igen. Det som gläder mig allra mest är att jag och Kinga efter vår resa har ett koncept att tillhandahålla företagsgrupper som även de kommer att få sina liv kryddade med fantastiska äventyr!

Vad gäller konceptet så har vi skrivit om det i flera omgångar. Flera timmars nattliga hjärnstormanden på Algarve i Portugal gav oss namnet Coorporate Culture Challenge Experience, eller CCCE. Vi har ett koncept som är stålstarkt, kundfokuserat och värdebyggande varenda minut! Och att vi är ensamma om processen och hur vi arbetar har vi fått bekräftat från flera högt uppsatta och insatta personer.