Forsen Projekt stärker sitt kundvårdsprogram med Leventa

Leventa och Forsen Projekt genomförde en företagskonferens med fokus på service och kundvård. I realtid direkt på konferensen skapades en konkret handlingsplan då hela företaget var samlat.

Kundvård, crm, rankas som den högst prioriterade programkategorin i företagen i år, visar en global undersökning från Gartner. På andra plats hamnar affärssystem, följt av kontorsprogram.
Preera har gjort en undersökning 2012 som beskriver att Sveriges genomsnittliga arbetsplats "längtar efter ett rikt inre liv utan förändringar och utan kunder".Tio länder har genomfört nationella studier med organisationskultur i fokus. I Sverige återfinns kundtillfredställelse på plats 47 (rådande) och 45 (önskad). Sverige kan och behöver bli så mycket bättre på kundvård.

Forsen är ett oberoende projektledningsföretag med mångårig erfarenhet av stora byggprojekt. Företaget  arbetar både med Construction Management, där de är ledande i Sverige och med traditionell bygg- och projektledning. Forsens vision är att vara Sveriges ledande oberoende projekt- och byggledningsföretag genom att leda effektiva och hållbara byggprojekt för både privata och offentliga kunder.

Den 22 mars 2013 höll Leventa ett seminarium för projektledningsföretaget Forsen Projekt som vill lyfta kund- och relationsvård inom och utanför företaget till nya höjder. Leventa använde sig av en process kallad Disneystrategin för att tillsammans med drygt 100 anställa i "workshop-form" skapa en kundvårdsplan för Forsens kunder - live. Målet var att ledningen och medarbetarna skulle kunna börja arbeta med kundvårdsplanen direkt efter seminariet. En av Forsens kunder användes som exempel för att då lättare kunna relatera till hur en kundvårdsplan kan utformas och för att få ett reellt "case" att arbeta med.

För att försätta Forsens medarbetare i rätt tillstånd inför workshoppen genomförde Leventa i direkt anslutning en föreläsning om "Kundvård, personkemi och neurologisk kunskap kring hur man bygger relationer".

Resultatet blev att drygt 100 personer skapade en kundvårdsplan interaktivt på seminariet. Det tog 45 minuter att arbeta fram planen - exakt. Allt redovisades på 1 h och 15 minuter inför hela företaget,
De drygt 100 personerna deltog mycket aktivt tillsammans i smågrupper. Både ledning och ägare bidrog stort till diskussionerna och i redovisningen. Forsens ledning började jobba med kundvårdsplanen direkt efter seminariet och en redovisning av ”actions” sker inom kort till en grupp ambassadörer som valdes under konferensdagen.

I slutet på dagen genomförde Leventa en paneldebatt tillsammans med Forsens Key Account Mangers, ledningsgruppen, medarbetare och inbjudna kunder. Debatten resulterade i en energirik interaktiv diskussion kring kundvårdsplanen och dess stora betydelse för Forsen Projekt och kunderna. Seminariestrategin skapade ett teamarbete på högsta nivå med en bibehållen hög energi under hela dagen. Effekten blev en konferens där alla fick bidra mycket aktivt, stor delaktighet av medarbetare tillsammans med ledningen och en konkret kundvårdsplan.