Skickas värderingar fram med flaskposten?

Människor älskar att se upp till individer som agerar efter sunda värderingar. De som stannar vid att bara snacka riskerar att bli tröttsamma i längden. Sunda värderingar är för värdefulla för att gömmas i en flaskpost där ingen kan läsa dem. Öppna flaskan, ta fram brevet, läs det högt varje dag och agera efter den värdegrund ni har i er organisation. Det tjänar både du, familjen och jobbet på.

Som du förmodligen (eller förhoppningsvis) har förstått arbetar jag och Kinga bl. a. med värdegrunder och att träna ledningsgrupper och medarbetare i att arbeta värderingsriktat. Ämnet är idag lika hett som en uppvärmd Weber och en del företag kan ståta med en snygg och genomarbetad värdegrund och vision på sina hemsidor. Andra kanske inte har lagt ner fullt så mycket arbete på att förtydliga sin värdegrund utan skriver ner något som känns ok. Själv är jag ruskigt förtjust i välformulerade texter. Att läsa en genomtänkt och välarbetad text är som poesi för våra sinnen. Att ta sig tid, att lägga ner energi och fokus på företagets värdegrund är därmed något vi verkligen rekommenderar. Texten får gärna vara kort, koncis och vägledande. Precis så fungerar våra egna värderingar, de vägleder oss i våra beslut och ger oss en riktning i våra liv. Ju enklare desto bättre brukar vara en god regel.

Sedan kommer den lite knepiga biten. Att nå ut med budskapet. Att få medarbetarna att ta till sig värdegrunden och att börja agera efter den. Här fastnar en del ledningsgrupper vilket oftast beror på att de glömmer att leva efter de riktlinjer de själva har utarbetat. Ett gott ledarskap är som ett sunt föräldraskap, där vi fungerar som förebilder för våra barn. Den gamla men ack så sanna floskeln ”Barn gör inte som du säger, de gör som du gör!” är precis lika gångbar inom ledarskapsskrået. Det går inte att leda sin organisation mot fronten genom att stå bakom och kommendera framåt marsch, det enda rätta är att greppa flaggan och leda dem dit. Genom att med sina handlingar visa hur värdegrunden ska följas skapar vi en kultur där medarbetarna tränas in i att dra åt rätt håll. Dessutom med det mycket viktiga tillägget att de VILL, inte för att de MÅSTE. Den ledare som agerar föredömligt och med goda intentionen visar praktiskt vilka riktlinjer och vilken bäring som gäller på dennes skuta. Det minskar friktionen och höjer produktiviteten rejält vilket vetenskapliga studier ger belägg för.

Vad vi vill komma till är att välformulerade värderingar är för värdefulla för att gömmas i en flaskpost där ingen kan läsa dem. Öppna flaskan, ta fram brevet, läs det högt varje dag och agera efter den värdegrund som ni har. Det går alltid att putsa på texten efterhand men det viktiga är att leva som man lär. De flesta älskar att se upp till individer som agerar efter sina värderingar medan de som stannar vid att bara snacka riskerar att bli ganska tröttsamma i längden. Vårt tips till dig är att våga vara ditt bästa jag. Du besitter fantastiska styrkor och hedervärda värderingar redan idag, Tricket är att bli medveten om dessa och att använda dem, just nu och för resten av ditt liv. Det tjänar både du, familjen och jobbet på!

Kika på klippet nedan. I det pratar Marcus Buckingham (New York Times bestselling author, motivational speaker & business consultant) om ”Stand out” som är ett lysande hjälpmedel att kartlägga dina styrkor som du kan använda på jobbet. Själva vägledningen med att implementera dina styrkor i din vardag står vi gärna till tjänst med.

Andreas & Kinga