FN: Mer miljömärkt fisk är positivt för den biologiska mångfalden

FN: Mer miljömärkt fisk är positivt för den biologiska mångfalden

I veckan presenterades en ny rapport från FN:s konvention för biologisk mångfald (CBD). Rapporten lyfter fram ökningen av andelen MSC-certifierade fisken som en framgång och menar att hållbart fiske är viktigt för att upprätthålla den biologiska mångfalden i haven.

- Haven är hem för en mångfald av liv och utgör mer än 90 procent av utrymmet på jorden. Förlusten av arter och livsmiljöer genom dåligt fiske påverkar inte bara andra arters överlevnad utan också oss människor. Miljarder människor är direkt beroende av fisk och skaldjur som huvudsaklig proteinkälla, säger Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Östersjöregionen och Skandinavien.

Rapporten från CBD, som sammanställer utvecklingen från 2010 till 2020, pekar bland annat på att marint liv kunnat bibehållas eller byggas upp i områden där god fiskeriförvaltning har införts. Man konstaterar också att hållbart fiske är beroende av hälsosamma ekosystem, och pekar på att ökningen av MSC-certifierade fisken är ett tydligt steg mot att uppnå såväl FN:s mål för hav och marina resurser som målen för biologisk mångfald.

- Det finns hopp. Genom att uppfylla MSC:s kriterier är det möjligt att bevara hälsosamma fiskbestånd, minimera effekterna på ekosystem och skapa goda förvaltningssystem. Det visar stora och små fiskerier över hela världen, säger Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Östersjöregionen och Skandinavien.

Idag är drygt 15 procent av den globala fångsten MSC-certifierad. Men MSC siktar på att dubblera det till år 2030.

- Att driva mot ökad hållbarhet kräver ledarskap från alla delar av samhället. Industrin, detaljhandeln, politiker, miljöorganisationen och forskningen behöver jobba ihop. Vi har redan åstadkommit mycket tillsammans, men nu är det dags att växla upp ytterligare för att stoppa överfisket och dess negativa inverkan på biologisk mångfald, säger Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Östersjöregionen och Skandinavien.

För mediefrågor, kontakta: carl-martin.vikingsson@msc.org

Fler än 300 fisken i över 30 länder är certifierade enligt MSC:s standard. Dessa fisken fångar runt 15 procent av den årliga globala fångsten av fisk och skaldjur. Mer än 36 000 fisk- och skaldjursprodukter världen över bär MSC:s miljömärke. För mer information besök www.msc.org/se.