Restaurang Linnéa & Peter skapar unik meny med Västerbottensost. Foto: Izabell Nordfjell

Linnéa & Peter skapar unik smakupplevelse med Västerbottensost®

Linnéa Liljedahl, känd från Kockarnas kamp, har tillsammans med sin man Peter skapat en unik meny där Västerbottensost medverkar i samtliga rätter. Menyn serveras exklusivt den 26 maj och är perfekt matchad med utvalda viner för att skapa en smakupplevelse för alla sinnen. Med under kvällen finns ostmästare Thomas Rudin som bjuder gästerna på roliga anekdoter om den mytomspunna osten från Burträsk.

- Många tänker nog att Västerbottensost främst passar till paj och kräftor, men vi använder den till så mycket mer. Därför känns det roligt att få visa upp en ny sida av osten. Som exempelvis i vår dessert, glass med skogshallon. Vi ser fram emot att få bjuda våra gäster på detta. Säger Linnéa Liljedahl, delägare av Linnéa & Peter.

En unik smakupplevelse utöver det vanliga
    ”En unik smakupplevelse” som eventet kallas, är ett samarbete mellan Västerbottensost, Johan Lidby Vinhandel och en välkänd restaurang. Eventet kommer att genomföras på fler restauranger under hösten och premiären sker hos Linnéa & Peter redan nu i maj.

Menyn
    Några av de rätter som serveras är; Sotade rappsskott med vitlök, brynt smör, citron, vit soya & smulad Västerbottensost samt Vit sparris, kycklingballotine, rostad kycklingsky, smörgåskrasse och Västerbottensost. Varje rätt är noga kombinerad med goda viner från Johan Lidby Vinhandel, som även har en sommelier på plats under kvällen. Med andra ord kan gästerna se fram emot en smakupplevelse utöver det vanliga.

- Som ostmästare är det alltid lika spännande att se hur osten används när den lämnat mejeriet. Linnea och Peter är båda otroligt smaksäkra så det ska bli väldigt inspirerande att prova deras meny och träffa alla gäster. Säger Thomas Rudin, ostmästare Västerbottensost.

Exklusivt en kväll
      Denna smakupplevelse sker den 26 maj hos Linnea & Peter i Örnsköldsvik.
      Endast 36 platser finns och biljetterna släpps fredag den 5 maj kl 12.00
      på Linnea & Peters hemsida; http://www.linneaochpeter.se/

Om Linnéa & Peter
      Linnéa & Peter är en ambitiös kvarterskrog som man verkligen trivs på. Deras meny är tydligt inspirerad av det moderna nordiska och europeiska köket och all mat lagas från grunden med mycket lokala råvaror. Restaurangen är belägen i centrala Örnsköldsvik.

För mer information, kontakta:
      Maria Forsner, Brand Manager Västerbottensost®
      maria.forsner@norrmejerier.se

Pauline Ekberg Åhlin, Johan Lidby Vinhandel
      pauline@johanlidbyvinhandel.se

Nationalosten - En älskad ost för alla tillfällen
      Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet som fortfarande är en väl bevarad hemlighet som bara några få människor känner till. Sedan den dagen har mejerskor och ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas Västerbottensost på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.

Johan Lidby Vinhandel
      Sedan starten 1999 har Johan Lidby Vinhandels främsta mål varit att inspirera och väcka upptäckarlusten för nya smaker och karaktärsfulla drycker. De besöker producenter, provar nya smaker och väljer noga ut det bästa från hela världen samtidigt som det sker med omtanke om både människan och vingården. Portföljen består av cirka 400 vin- och spritsorter fördelat på 75 producenter och främst samarbetar de med mindre, familjeägda vingårdar där passionen för hantverket och smaken kommer först.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 365 lokala bönder varav 290 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.