Passa på att träffa Ostmästare Thomas Rudin och Mattias Norberg på Ostfestivalen. Foto: Erik Hillbom

Västerbottensost® bjuder på nyheter på Ostfestivalen!

I år firar Nationalosten® Västerbottensost® hela 150 år och firar det med flera happenings under året. Den 13–15 maj besöker vi Ostfestivalen på Munchenbryggeriet i Stockholm för att träffa ostfantaster från hela Sverige.

Vi hälsar alla ostälskare välkomna till vår monter för att smaka vår stolthet Västerbottensost® Jubileumsbit 24 månader och träffa våra allra främsta ostkännare, direkt från Burträsk. Säger Thomas Rudin, Ostmästare Västerbottensost.

Teamet från Burträsk finns på plats, med över hundra år av samlad kunskap och erfarenhet av Västerbottensost, redo att träffa besökare som vill veta mer om den mytomspunna osten och hur den får sin alldeles unika smak. Ambitionen är att besökarna ska få uppleva Västerbottensost med alla sina sinnen. Ostfestivalen pågår hela helgen och självklart finns Västerbottensost att köpa till fina erbjudanden.

- Västerbottensost kan förvandla de flesta tillfällen till något väldigt speciellt. I år har vi med oss vår mittbit, vår nya Jubileumsbit, lagrad i hela 24 månader och vår lilla exklusiva mittbit som bara finns i ca 5000st ostar per år. Så det är väl värt en tur till Ostfestivalen. Säger Thomas Rudin, Ostmästare Västerbottensost.

Västerbottensost på Ostfestivalen
    Det är mycket som händer under helgen tillsammans med Västerbottensost;

- Live ostprovning på scen
    På lördag klockan 12 intervjuas Ostmästare Thomas Rudin på stora scenen om Västerbottensost mytomspunna historia och hantverk. Ostmästare Rudin bjuder även på en ostprovning, där några besökare har chans att få vara med att provsmaka och bedöma osten tillsammans med honom.

- Provsmaka Sveriges Landskapspizzor
    Du känner säkert redan till våra landskapsdjur och landskapsblommor, men visste du att vi också har landskapspizzor? I en nationell tävling bad Västerbottensost svenska folket att skapa pizzor som de anser spegla sitt landskap allra bäst. Juryn som bestod av Ostmästare Thomas Rudin och Svenska Juniorkocklandslaget valde sedan ut sina favoriter som resulterade i 25 st nya landskapspizzor. Nu har du chansen att smaka på några av dem då Västerbottensost och Svenska Juniorkocklandslaget bjuder på några av Sveriges alla Landskapspizzor. Välkomna till monter nr 32 och njut!

Se hela programmet här: http://ostfestivalen.se/

En älskad ost för alla tillfällen
    Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet som fortfarande är en väl bevarad hemlighet som bara några få människor känner till. Sedan den dagen har mejerskor och ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas Västerbottensost enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.

För mer information, kontakta:
    Maria Forsner, Produktchef Västerbottensost®
    Email: maria.forsner@norrmejerier.se