Med en ny påse minskar Västerbottensost mängden plast med 25 %.

Västerbottensost® byter till mer klimatvänlig förpackning

Med en ny tunnare påse för riven ost fortsätter Västerbottensost sitt klimatarbete. Den nya förpackningen minskar mängden plast med 25 % och minskar samtidigt koldioxidutsläppen med 40 ton tack vare ett nytt mer klimatvänligt material.

-Jag är otroligt glad och stolt att vi nu kan presentera en ny typ av förpackning som gör skillnad, säger Lina Jonsson, Product Manager för Västerbottensost.

Med det nya förpackningsmaterialet minskar Västerbottensost sina koldioxidutsläpp med 40 ton årligen. 40 ton koldioxidutsläpp motsvarar ca 350 resor med tung lastbil och släp på sträckan Stockholm till Paris.

Under 2020 minskade Västerbottensost höjden på sina påsar av riven ost 150g och 300g som ett första steg mot hållbarare förpackningar. Bytet till en tunnare påse i monoplast är ytterligare ett steg i en ambitiös plan om att uppnå 100 % materialåtervinningsbar plast till 2025 i enlighet med Dagligvaruhandelns plastinitiativ.

Befintligt material används upp innan det nya introduceras och övergången till det nya materialet sker succesivt under vintern. Redan nu hittar du de nya påsarna för riven ost i storlekarna 300, 500 och 2000 gram i butik.

För mer information, kontakta gärna:
Lina Jonsson, Product Manager Västerbottensost®
Lina.Jonsson@norrmejerier.se, 076-136 33 01

Om Västerbottensost
Västerbottensost har en lång och mytomspunnen historia med anor ända sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Efter det har Ostmästare efter Ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas osten enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.