Foto: Fabian Björnstjerna

Västerbottensost® rekommenderas högt när svenska folket får välja

Svenska folket rekommenderar gärna Västerbottensost® till andra. Det är undersökningsföretaget YouGov som rankat de varumärken som svenskarna helst rekommenderar och Västerbottensost® får en fin placering.

Med på listan finns många välrenommerade varumärken. Hela listan:

Pressbilder Västerbottensost®: http://share.mediaflowpro.com/?FVACB3QS4W

-Vi är otroligt tacksamma över det starka ambassadörskap som finns och känner både stolthet och glädje över att vi har så nöjda kunder som är villiga att rekommendera Västerbottenosts® till sina nära och kära. Säger Maria Forsner, Varumärkeschef Västerbottensost®

Västerbottensost® har en lång och mytomspunnen historia med anor ända sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Efter det har Ostmästare efter Ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost® vid våra svenska högtider och mattraditioner. Än idag tillverkas Västerbottensost® enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost® med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.

Västerbottensost® har fått en kär plats hos svenska folket och uppskattas lika mycket av gammal som ung, vare sig det är till fest, högtid eller vardagens speciella stunder.

-Västerbottensost® har blivit en svensk klassiker som älskas både i och utanför Sverige. Allt tack vare den skickliga mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. Säger Maria Forsner, Varumärkeschef Västerbottensost®.

Foto: Fabian Björnstjerna

Västerbottensost® i topp hos YouGov de senaste åren

YouGov är ledande inom varumärkesundersökningar och mäter både svenska och internationella varumärken. Varje dag genomförs intervjuer bland svenska folket som ger sin uppfattning om olika varumärken.

De senaste åren har Västerbottensost® stabilt placerat sig i topp på flera av YouGov BrandIndex listor. Som exempelvis; Sveriges bäst rekommenderade varumärken, Sveriges mest positivt omtalade varumärken och Sveriges starkaste varumärken. Senast nu i år placerade sig även Västerbottensost® på YouGovs lista över de varumärken som svenska folket skulle känna mest stolthet att få arbeta med samt de varumärken svenska kvinnor gillar bäst.

– Att under flera år i rad komma topp tio bland YouGovs varumärkeslistor är riktigt stort. Övriga varumärken på listorna är giganter i Sverige och flera även globalt. Det inspirerar oss att fortsätta vårt dedikerade arbete i Burträsk med denna goda och uppskattade ost, säger Maria Forsner, varumärkeschef för Västerbottensost®.

För mer information, kontakta;

Maria Forsner, varumärkeschef Västerbottensost®

Maria.Forsner@norrmejerier.se, 070-10 88 317

Västerbottensost® – En bit av det speciella

Västerbottensost® har varit en del av Sverige i över hundra år. Den har stått på tusen och åter tusen festbord, på kungliga middagar och bland sillar och potatis i landets alla hem. Den har varit med när det skrattats och gråtits och dansats som grodor. Den har varit med när det sörplats kräftor i lag av dill och sjungits visor till solen gått upp igen. Det är något speciellt med de stunderna. Människorna, känslorna och de dukade borden. Något som stämmer så bra överens med blandningen av sötma, sälta, beskhet och umami som gör Västerbottensost® så speciell.

Unik historia sedan 1872

Västerbottensost® är en svensk klassiker som tillverkades första gången 1872 i Burträsk av mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. Den vällagrade hårdosten med sin helt unika smak tillverkas av mjölk från trakterna runt Burträsk och karaktäriseras av sälta, fruktighet och syrlighet. Receptet, som är en väl bevarad hemlighet och som bara några få personer känner till, ligger i säkert förvar i mejeriet i Burträsk. Västerbottensost® fascinerar människor lika mycket idag, som för över hundra år sedan. Både i all sin enkelhet på ostbrickan och som uppskattad smaksättare i matlagning samt på brödet. Västerbottensost® kan endast tillverkas på det lilla mejeriet i Burträsk. För det är endast där, och ingen annanstans, som Västerbottensost® får sin alldeles unika smak.