Smak av Gotland Lammkorv är en av Protos storsäljare som vann Guld i Chark-SM 2022. Foto: Protos

Prisregn över Protos vid Chark-SM

Vid Chark-SM i Göteborg kammade det helt svenskägda livsmedelsföretaget Protos hem fyra guld och ett silver av fem inlämnade produkter. Smak av Gotland Lammkorv, Smak av Gotland Ramslök & timjankorv, Smak av Gotland Paprika & oreganokorv och Smak av Gotland Gutewurst knep guldplaceringarna och Smak av Gotland Tryffel & Svartpeppar tog silver.

Över 40 domare hade samlats i forskningsinstitutet Rise provkökslokaler i Göteborg för att under två dagar bedöma och välja ut de bästa charkuterierna i landet. Över 70 företag hade lämnat in produkter, fler än någonsin. Förväntningarna var därför höga när vinnarna under pompa och ståt presenterades under Chark-SM-dagens bankett den 27 oktober i Eriksbergshallen i Göteborg.

– Vi känner stor glädje och stolthet inom Protos för dessa guld- och silvermedaljer. Mat är viktigt på riktigt för oss. Vi utvecklar livsmedel som är bra för både människa och miljö och för oss är det en självklarhet att mat ska smaka bra, vara näringsrik och framtagen med så låg resurspåverkan som möjligt, säger Thomas Östlund, vd och ägare av Protos.

Det nybildade svenskägda livsmedelsföretaget Protos (tidigare Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri) är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. Protos har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Namnet Protos kommer från det grekiska ordet för protein som betyder ”det första, det viktigaste” och symboliserar en ny era i företaget där även proteinrika, växtbaserade produkter blir en viktig del av sortimentet. Mer information om Protos: http://www.protos.se

Thomas Östlund, vd och ägare Protos AB. Foto: Martina Holmberg

caroline.meyer.lagersparre@protos.se

Det nybildade livsmedelsföretaget Protos har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. I och med sammangåendet tas nästa steg i utvecklingen av framtidens livsmedel baserade på både animaliskt och vegetariskt protein.