Renate Larsen och Gunhild Stordalen

Norges Sjømatråd i samarbete med EAT inför FN-konferens om framtida livsmedelssystem

Norges Sjømatråd går in i ett samarbete med den ideella organisationen EAT för att främja konsumtionen av hållbar sjömat. Målet är att bidra till en förändring inom det globala livsmedelssystemet så att det inkluderar mer mat från havet.

Nästa år spås bli avgörande för vad och hur vi äter. Den allra första FN-konferensen om mat kommer att äga rum i oktober 2021 och grundaren och ordföranden för EAT, Gunhild Stordalen, har blivit utsedd att leda arbetet. Arbetet kommer att rikta in sig på att skapa efterfrågan för hälsosam och hållbar mat, men också att minska matsvinnet.

FN-mandat

FN har utsett Stordalen och EAT till en av fem ledande internationella organisationer som ska gå i spetsen för etableringen av den viktigaste plattformen för förändringen av våra globala livsmedelssystem.

I och med FN-mandatet går EAT samman med några strategiska partners för att gemensamt arbeta fram initiativ och aktiviteter och på så sätt höja rösten för en mer hållbar livsmedelsproduktion och förändrade konsumtionsmönster. Det står nu klart att Norges Sjømatråd blir en av dessa strategiska partners.

Norge – en stormakt inom sjömat

“När det kommer till havet kan Norge bli en global stormakt. Som fiske- och havsindustrination är vi redan en viktig spelare, men i och med den nödvändiga förändringen inom globala livsmedelssystem och den avgörande roll hållbar sjömat spelar i den är det här en unik möjlighet för norsk sjömat. I förändringen av hur och vad vi äter spelar Norges Sjømatråd en nyckelroll" säger Stordalen.

Att förändra det globala livsmedelssystemet så att både produktionen och konsumtionen blir mer hållbar är viktigt för att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål, samt FN:s globala mål för en hållbar utveckling, enligt en ny rapport publicerad i Science Magazine.

Mer mat från havet

Sjömat pekas ut som en viktig del i lösningen för att på ett hållbart sätt föda en växande befolkning världen över. Trots detta utgör sjömat bara två procent av det globala kaloriintaget idag.

"Vi kommer att jobba för att sätta ökad konsumtion av hälsosam och hållbar sjömat på den globala agendan. Om vi ska nå FN:s globala mål 2030 måste vi äta mer mat från haven – och arbetet börjar med att säkra att rösten höjs för sjömat både i Norge och internationellt," säger Norges Sjømatråds VD Renate Larsen.

För mer information kontakta:

Simen Sletsjøe – Head of Communications at EAT

simen@eatforum.org, +47 977 49357

Chris Guldberg – Communications Director, Norwegian Seafood Council

cg@seafood.no , +47 928 10707

För att veta mer om EAT, besök: www.eatforum.org