Simployer får in tusentals frågor årligen. Här är de fem frågor HR ställt mest under 2023 och vad som faktiskt gäller.

HR:s fem vanligaste frågor under 2023

I samband med ett nytt år är det inte bara dags att fundera ut nya nyårslöften, utan även att sammanfatta året som gått. HR Tech-bolaget Simployer får årligen tusentals frågor om allt från semester och sjukfrånvaro till anställning och arbetsbrist. Kanske känner du igen dig?

Kan anställda tvingas att ta semester?

Frågan uppstår när medarbetare antingen inte har tagit ut tillräckligt många semesterdagar under året eller har för många sparade dagar. Semestern bör i första hand planeras i samråd, men arbetsgivaren kan förlägga fyra veckors betald semester under huvudsemesterperioden.

Vad gäller vid avslut av provanställning?

Även om det inte krävs att skälen för avslut av provanställning redovisas, måste formaliakrav enligt LAS följas. Det inkluderar att informera den anställde och fackförbundet senast två veckor före avslutet.

Ger frånvaro rätt till semesterintjänande?

Semesterlagen ger rätt till semesterintjänande vid flera olika typer av frånvaro från jobbet. Frågan uppkommer ofta i samband med sjukfrånvaro eftersom regelverket i de flesta fall ger rätt till semestergrundande sjukfrånvaro både under det första och andra året i en sjukskrivning.

Vad gäller kring särskild visstidsanställning (SÄVA)?

Med den nya anställningsformen SÄVA (2022) tillkom en ny form av företrädesrätt och andra sätt att beräkna anställningstid jämfört med t.ex. vikariat. Det gäller att hålla koll på hur anställningstid beräknas och vara observant på att det kan skilja sig åt beroende på vilken anställningsform man avtalat om.

Vilka krav på policy och rutiner gäller för arbetsgivaren?

Det kan vara svårt att särskilja vilka policys och rutiner som en arbetsgivare måste ha från vilka man bör ha. Kraven återfinns bl.a. i diskrimineringslagen och arbetsmiljölagen och syftar till att skydda arbetstagarna, men de fyller också en viktig funktion att tydliggöra för såväl medarbetare som chefer vad som gäller i olika situationer.

Frågorna om arbetsbrist har ökat under 2023

Frågor om arbetsbrist och omorganisation har ökat. Att göra rätt i dessa situationer är viktigt, både ur ett juridiskt som etiskt perspektiv – inte bara för de som behöver lämna, utan även med hänsyn till de som blir kvar i verksamheten.