Möt Gripsholms designer Maria

Möt Gripsholms designer Maria

Hej!

Gripsholm skapar en skön look & feel för det stilsäkra hemmet. Vi skapar textila produkter med skandinavisk harmoni för ditt sovrum, vardagsrum, badrum och kök.

Kvalitet är viktigt för oss och därför använder vi oss främst av naturliga material som bomull och linne.

Jag är textildesigner på Gripsholm i Helsingborg. Gripsholm speglar det moderna formspråket i det skandinaviska hemmet. Vi jobbar med sköna naturmaterial i vackra dova färger, klassisk formgivning med hållbarhet i fokus. Jag har jobbat med att utveckla och förnya Gripsholm tillsammans med mina kolleger några år nu och tycker det är roligt och utvecklande.

Vem är då jag? Jag heter Maria Bannura och är utbildad textil-industridesigner vid Danmarks Designskole. Studerade i Köpenhamn 5 år och fick prova på det mesta som har med textil och formgivning att göra. Jag fastnade tidigt för hemtextil och har fokuserat på det sedan dess. Att jobba med kollektioner med allt från trendanalys, färger, nya kvalitéer samt mönster och strukturer är alltid ett äventyr. Det är spännande och tillfredställande när man har den färdiga produkten i handen och ser kollektionens helhet i butik och i annonsering. Det var precis det jag drömde om när jag gick på Danmarks Designskole.

Jag har hunnit med lite annat också, frilansat som mönsterdesigner i London, jobbat i butik och sålt sängar, soffor och hemtextil både i Sverige och England. Det känns extra kul att formge samma typ av produkter som jag jobbat med i direkt slutkundskontakt tidigare. Jag tror att det ger mig en större förståelse vad våra kunder vill ha och värdesätter.

Gripsholm hemsida/butik på nätet är nyrenoverad, användarvänlig och snygg och jag hoppas våra trogna kunder fortsätter att inreda med Gripsholmstextilier och att vi hittar många nya kunder som vill inreda med våra fina textilier.

Min favorit just nu är kuvertlakan i bambu. Bambufibern är sval, skönt och perfekt till sommaren. Kuvertlakan sitter alltid som en smäck, slätt och prydligt. Vika kuvertlakan kan vara lite krångligt måste jag erkänna, men vad gör det när det är så skönt att sova på!

Jag kan också rekommendera vår nya köksserie med grillvante, grytlapp och fyra klassiska kökshanddukar i vitt och grått, jag är så nöjd med resultatet. Finfin kvalitet, tidlös design med god funktion till köket, perfekt flytta ”hemifrånpresent” till studenten.