Johanna Karlén, tf projektledare Swedish Edtest och kvalitetschef Swedish Edtech Industry

Swedish Edtest lanserar smartare verktyg för utvärdering av edtech i undervisningen

Nu lanseras kraftfullare verktyg för att lärare och skolledningar ska kunna välja och värdera om och när edtechtjänster är effektiva, leder till goda resultat och ökat lärande. Swedish Edtest, ett forskningsbaserat ramverk där lärare granskar och värderar edtech lanseras nu i en mer datadriven kostym med digitala utvärderingar där även frågor som rör AI i lärresurser finns med.

Metod för att synliggöra effekten av olika pedagogiska lärresurser

Den nya funktionaliteten kommer att erbjuda möjlighet till mer välinformerade beslut om hur, när och varför lärresurser används i undervisningen. Genom Swedish Edtest kan förskollärare, lärare och skolledare enkelt få de underlag som behövs för att tydliggöra vilka pedagogiska värden som kan finnas i att använda specifika digitala lärresurser. Skolledningen får dokumentation och beslutsunderlag gällande vilka läromedel de ska investera i och även för att inventera och utvärdera de tjänster man redan har idag.Det skapar möjligheter för en mer initierad dialog mellan beställare och leverantör, där edtechbolagen får värdefull kunskap och kännedom om hur de bäst kan utveckla sina tjänster och produkter, menar Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry och t.f. projektledare för Swedish Edtest.

- Edtest är inte stället där man testar nya grejer lite ad hoc. Edtest skapar en systematik för alla inblandade. Fokus har hela tiden varit på undervisning och didaktik och nu blir det ännu tydligare. Läraren är i förarsätet och kan med hjälp av de värderingsfrågor som finns, utforska och värdera olika digitala lärresurser. I slutfasen får bolagen en summerande utvärdering att använda i sin fortsatta produktutveckling samtidigt som de får en ökad kännedom om hur det faktiskt fungerar ute i klassrummen. All kvalitativ digital produktutveckling måste baseras på användarnas behov.

Mer datadrivet och AI

Uppdateringen av ramverket innebär att de värderingar lärarna nu gör är digitala och även kan sammanställas och delas. De resultat lärarna ser i sitt klassrum vid användningen av enskilda tjänster synliggörs och kan analyseras i större skala. Dessutom har ramverket uppdaterats och kompletterats med frågor kring AI så att lärarna får ökad förståelse för och kan utvärdera eventuella AI-komponenter i tjänsterna.

- Det här är spännande, AI blir ju allt vanligare och nu får lärarna en metod som synliggör när och hur AI kan användas samtidigt som de kritiskt granskar och reflekterar kring när och på vilka sätt det lämpar sig, menar Johanna. Att automatgenerera bedömningar behöver inte betyda en AI-komponent. Och all AI är inte språkmodeller álá chat-gpt.

Den nya funktionaliteten är tillgänglig från och med idag.

Kort om Swedish Edtest

Swedish Edtest fungerar som en nod där lärare och edtechutvecklare kan mötas i verkliga undervisningssituationer för att tillsammans se hur digitala lärresurser kan designas så att de svarar mot behoven i undervisningen. Lärarnas förmåga att välja och värdera lärresurser ökar och bolagen får insikt i hur de kan utveckla produkter som ger effekt, stimulerar och motiverar elevernas lärande. Ramverket som utvecklats inom Swedish Edtest bygger på teorier om lärande, tidigare forskning och utvecklingsarbete som gjorts i syfte att stötta lärare i att värdera och föra kritiska samtal om digitala lärresurser och dess användning i skolan. Ifous äger Swedish Edtest som drivs i samarbete med Swedish Edtech Industry.