​Nio av tio tåg går i tid

Trafikanalys publicerade den 15 mars den officiella årsstatistiken för persontågens punktlighet. Statistiken är missvisande och frångår redovisningsstandard menar Björn Westerberg. Enligt statistiken går nio av tio tåg i tid.

Trafikverket och resten av järnvägsbranschen har anpassat sin redovisning efter det nya måttet så att alla i branschen mäter och redovisar på samma sätt. På så sätt blir det jämförbara siffror. Idag väljer TRAFA att i pressmeddelande redovisa andel av tåg som kommer exakt på minuten i rätt tid. Man kan skära samma statistik på många olika sätt. Det blir lätt missvisande när man vrider statistik på olika sätt. Det kan lätt skapa rubriker.

– Vi är förvånade över att Trafikanalys frångår den redovisningsstandard branschen och Trafikanalys själva kommit överens om, säger Björn Westerberg, vd Tågoperatörerna.

2015 var punktligheten för persontåg 90,1 procent

Punktligheten i Sverige ligger över tid på runt 90 % men beroende på enskilda händelser så går det lite upp och ner i olika perioder. 2015 var punktligheten för persontåg 90,1%. Det är 0,1 %-enheter bättre än 2014. Nu i februari låg punktligheten på 91,3 %.

Sedan oktober 2015 har Trafikanalys publicerat den officiella statistiken för persontågens punktlighet och idag publicerar de årsstatistiken för 2015. De har tagit fram ett nytt mått som beskriver hur stor andel av persontågen som nått sin slutstation inom 5 minuter efter ankomsttid enligt tidtabell (STM+5). Det är Trafikverket som levererar denna statistik till Trafikanalys.

Trafikverkets kommentar

Trafikanalys information och statistiken Punktlighet på järnväg 2015

Branschföreningen Tågoperatörerna organiserar tågoperatörer samt företag som är aktiva i järnvägssektorn. Järnvägen är ett långsiktigt hållbart transportsätt som kan erbjuda snabba, säkra, bekväma och effektiva transporter.