Tataa Biocenter är med och introducerar kostnadseffektiv covid-19 diagnostik i Afrika

Ett internationellt konsortium, där svenska Tataa Biocenter ingår, har påbörjat arbetet med introduktion av snabb och billig covid-19-diagnostik i afrikanska länder söder om Sahara. Bakom satsningen står EU-stödda organisationen EDCTP som bidrar med 500.000 euro.

I konsortiet ingår ett flertal parter utöver Tataa Biocenter: Danmarks Tekniska Universitet, Kwame Nkrumah University of Science and Technology, Ghana, University of Ghana och University of Cambridge, Storbritannien.

Syftet med satsningen är att introducera snabb och billig covid-19-diagnostik lämplig för fältbruk i afrikanska länder söder om Sahara. Projektet har fått namnet AFRIDx.

Organisationen EDCTP, The European & Developing Countries Clinical Trials Partnership, stöds av EU med svensk representation genom statliga Sida. EDCTP arbetar med medicinsk utveckling för att identifiera, behandla och förebygga infektionssjukdomar i Afrika söder om Sahara.

”Det är väldigt roligt att ha vunnit EDCTP:s förtroende”, säger Tataa Biocenters vd Mikael Kubista, rådgivare till FN-organet Unesco på volontärbasis sedan många år.

”Vi bistod Unesco i norra Afrika under svin- och fågelinfluensorna, och fick igång diagnostiken där före flera europeiska länder. Men nu är läget mycket allvarligare. Testningen måste vara bredare, betydligt billigare och dessutom kunna utföras utanför avancerade laboratorier”, säger han.

Tataa Biocenter har stor erfarenhet av diagnostisk metodik och är det enda svenska företag som utvecklat ett PCR-test för coronaviruset SARS-CoV-2 som registrerats för CE-IVD hos Läkemedelsverket. Tataa Biocenter är också del av det EU-stödda konsortiet CoronaDx, som utvecklar snabbtester för SARS-CoV-2 i Europa.

”Vi utvärderar flera metoder för snabbanalys av SARS-CoV-2 coronavirus, bland annat integrerad extraktion och PCR, direkt PCR, LAMP, antigentester, och vi tittar även på en extremt snabb metod som bygger på den nyligen Nobelprisbelönade CRISPR-tekniken”, berättar Mikael Kubista.

I Sverige driver Tataa Biocenter plattformen www.coronapassport.se som erbjuder privatpersoner, företag och organisationer i hela landet covid-19-tester inför resa, med testsvar och läkarintyg samma dag eller senast följande dag, beroende på var man provtas.

Tataa Biocenter bidrar även till offentlig testning inom Västra Götalandsregionen. Vd Mikael Kubista ingick också i den internationella expertgrupp som nyligen avslöjade de globala problemen med falska positiva coronatester i en vetenskaplig artikel i tidskriften Clinical Chemistry.