Tataa Biocenter introducerar snabbtest för coronavirus

Via www.coronapassport.se introducerar Tataa Biocenter nu PCR-tester för covid-19, inklusive läkarintyg vid negativt test, med svarstider på två timmar. Tjänsten vänder sig främst till personer som på kort varsel behöver testning och intyg inför en utlandsresa.

För inresa i flera länder krävs ett nytaget coronatest med negativt resultat, som visar att personen inte har pågående covid-19-infektion, och ett särskilt läkarintyg som bekräftar resultatet. Denna service, provtagning samt intyg vid negativt test, erbjuds sedan en tid av privata vårdgivare samlade kring plattformen www.coronapassport.se

Hos de vårdgivare som är listade på sajten utförs testerna av medicinskt utbildad personal för att sedan analyseras på Tataa Biocenters laboratorium i Göteborg. Vid negativt resultat utfärdas friskhetsintyg samma dag, eller senast dagen efter provtagningen, beroende på var i landet testet tagits.

Tataa Biocenter introducerar nu snabbtest, vilket öppnar möjligheten för de lokala vårdgivarna att bistå akutkunder med provtagning, testresultat och intyg på ner till två timmar.

Snabbtestet bygger på den pålitliga och etablerade PCR-metoden, utförd med den nya tekniken AIGS (Automatic Integrated Gene Detection System) från Hangzhou LifeReal Biotechnology Co., Ltd., som i Skandinavien representeras av Techtum Lab AB, ett dotterbolag till AlphaHelix Molecular Diagnostics AB. AIGS integrerar extraktion av provet med analys, vilket leder till betydande tidsbesparing med bibehållen känslighet.

Testverksamheten vänder sig främst till resenärer, men kan även passa dem som vill förvissa sig om smittfrihet för att de ska träffa personer i riskgrupp, eller återvända till exempelvis sin arbetsplats efter ledighet eller annan bortavaro. Den som är sjuk ska vända sig till 1177 Vårdguiden och till vården.

Vårdgivare anslutna till www.coronapassport.se är i ALINGSÅS: ExpressCare ARVIKA: Gendoktorn Medicinsk Service BORÅS: ExpressCare, Gendoktorn Medicinsk Service ESKILSTUNA: Aros Vaccin GÖTEBORG: Askimskliniken, Avonova, Cleopatra Medical Center, ExpressCare, Gendoktorn Medicinsk Service, Götabergshälsan, Hagakliniken, Hedda Care, iDr Medical, Långedrags Sjuksköterskemottagning, Läkarhälsan privatvård, pe3 Företagshälsa, Scandinavian Gastro Clinic, Vårdcentralen Citysjukhuset +7, Vårdkuriren HELSINGBORG: Gendoktorn Medicinsk Service HUDIKSVALL: Läkarhuset Västertull JÖNKÖPING: Vaccinhuset KALMAR: Vaccinera KARLSTAD: Privatläkare Evangelos Lolis, Scandinavian Gastro Clinic KUNGÄLV: Kungälvs Vaccinationsmottagning KÖPING: Avonova LIDKÖPING: Avonova LINKÖPING: S2Medical LUND: Gendoktorn Medicinsk Service, iDr Medical MALMÖ: Avonova, ExpressCare, Gendoktorn Medicinsk Service, Hedda Care, iDr Medical, Vårdkuriren MÖLNDAL: Scandinavian Gastro Clinic NACKA: Carballos Klinic NORRKÖPING: Avonova NÄSSJÖ: Carballos Klinic SKARA: Avonova STOCKHOLM: Avonova, Doktor Hemma, ExpressCare, Hedda Care, Mobil@Doktorn, Nina Nurse, Quality Care Europe, Vårdkuriren UPPSALA; Gendoktorn Medicinsk Service, MKCare, Resecentrum Vaccinationer VISBY: Avonova VÄSTERÅS: Avonova, Din Hälsa, Travel Nurse VÄXJÖ: ExpressCare