Ytterligare sju kliniker ansluter till Coronapassport

Senast i raden av kliniker att ansluta till tjänsten www.coronapassport.se, som ska underlätta internationellt resande och hanteras av Tataa Biocenter är VaccinDirekt med kliniker i Göteborg, Helsingborg och Malmö, iDR Medical med Svea Vaccin i Skärholmen och Vällingby samt Doktor Hemma och ExpressCare i Stockholm.

Flera länder kräver negativt test för SARS-CoV-2 för inresa, men reglerna är inte enhetliga, och kan ändras med kort varsel. Resandet blir utmanande och förenat med risken att inte komma fram, eller hamna i karantän.

www.coronapassport.se når man enkelt till den uppdaterade information, land för land, som finns hos UD. Under ”Hitta din klinik” finns uppgifter om vårdgivare som erbjuder test för aktiv infektion och utfärdar intyg enligt de krav som respektive land ställer.

Prov för aktiv infektion tas av medicinsk personal, varefter det transporteras för analys hos Tataa Biocenter i Göteborg. Svar rapporteras till aktuell vårdgivare samma dag eller senast dagen därpå. Vid negativt test utfärdar kliniken friskhetsintyg åt kunden.

Testet vänder sig främst till resenärer, men kan även passa dem som vill förvissa sig om smittfrihet för att de ska träffa personer i riskgrupp, eller återvända till exempelvis sin arbetsplats efter ledighet eller annan bortavaro.

Vårdgivare anslutna till www.coronapassport.se är i ALINGSÅS: ExpressCare BORÅS: iDr Medical och Svea Vaccin DANDERYD: Doktor Hemma EKSJÖ: Avonova ESKILSTUNA: Aros Vaccin GUNNARSKOG: Edmans Hälsa GÄVLE: Anelia Care GÖTEBORG: Askimskliniken, Avonova, Carelab, Cleopatra Medical Center, ExpressCare, Gendoktorn Medicinsk Service, Götabergshälsan, Hagakliniken, Hedda Care, iDr, Långedrags Sjuksköterskemottagning, Läkarhälsan Privatvård, Min doktor, Mobil@Doktorn, pe3 Företagshälsa, Scandinavian Gastro Clinic, VaccinDirekt, Vårdcentralen Citysjukhuset +7, Vårdkuriren HELSINGBORG: Min Doktor, Mobil@Doktorn, VaccinDirekt HUDIKSVALL: Läkarhuset Västertull JÖNKÖPING: Mobil@Doktorn, Vaccinhuset KALMAR: Vaccinera Kalmar KARLSTAD: Privatläkare Evangelos Lolis, Scandinavian Gastro Clinic KUNGÄLV: Kungälvs Vaccinationsmottagning, Min Doktor KÖPING: Avonova LIDKÖPING: Avonova LINKÖPING: Mobil@Doktorn, S2Medical LUND: iDr, Mobil@Doktorn MALMÖ: Avonova, ExpressCare, Hedda Care, iDr, Min Doktor, Mobil@Doktorn, VaccinDirekt, Vårdkuriren MÖLNDAL: Scandinavian Gastro Clinic NACKA: Carballos Klinic, iDr NORRKÖPING: Avonova NÄSSJÖ: Carballos Klinic SKARA: Avonova SKÄRHOLMEN: iDr SOLNA: ExpressCare, Läkarintyg Direkt STOCKHOLM: Aktiv Medicin, Astil Medical, Avonova, Carelab, DocLab, Doktor Hemma, ExpressCare, Hedda Care, iDr, Mobil@Doktorn, Nina Nurse, Quality Care Europe, Sina Care, Vårdkuriren STRÄNGNÄS:Strängnäs Vaccin SÄFFLE: Säfflehälsan TÄBY: iDr UPPSALA: MKCareSweden, Resecentrum Vaccinationer VISBY: Avonova VÄLLINGBY: iDr VÄSTERÅS: Avonova, Din Hälsa, Travel Nurse VÄXJÖ: ExpressCare ÖSTERSUND: VeronIcare.

Tataa Biocenter AB, ett ackrediterat laboratorium i Göteborg, var den 3 februari bland de första i Europa att erbjuda test för covid-19 i samarbete med MLS-laboratoriet vid Saint James Hospital på Malta. Den 31 mars CE-IVD-registrerades TATAA SARS-CoV-2 Detection kit, vilket gav möjlighet att analysera även i Sverige. Tataa bidrar till den offentliga testningen i Västra Götalandsregionen och ligger bakom plattformen www.coronapassport.se för privat testning i Sverige. 13 maj var Tataa Biocenter först i Sverige med att erbjuda laboratorieanalys för antikroppar mot covid-19 och i oktober var Tataa först med snabbtester för aktiv infektion.