Ny vägledning - Food allergen management

Nyhet   •   Feb 11, 2013 09:00 CET

Organisationen FoodDrinkEurope publicerade den 4 februari 2013 en ny vägledning för hantering av risker relaterat till allergener i färdigförpackade livsmedel. Vägledningen, som heter Guidance on Food Allergen Management for Food Manufacturers, ska ge den europeiska livsmedelsindustrin gemensamma och vetenskapligt grundade riktlinjer för god praxis, så att konsumenter med allergi eller intolerans mot olika livsmedel och ämnen kan skyddas.

Ett av underlagen vid framtagandet av vägledningen var bl.a. de svenska Livsmedelsföretagens och  Dagligvaruhandelns branschriktlinje för Allergi och annan överkänslighet -  Hantering och märkning av livsmedel.

FoodDrinkEurope är en organisation som representerar den europeiska livsmedels-och dryckesindustrin. Deras syfte är att främja branschens intressen bidra till att skapa ramverk inom livsmedelssäkerhet och vetenskap, näring och hälsa, hållbarhet och konkurrenskraft.

Kommentarer (0)