Nytt besöksrekord för Lakritsfestivalen

Över 9000 gästade Lakritsfestivalens femårsjubileum på Annexet vid Ericsson Globe 20-21 april. Flera produktlanseringar, mängder av smakprover och lakritsaktiviteter för alla åldrar. Mycket uppskattat blev Sparadisets festivalspa och Martin Loognas tablettaskutställning. Sveriges växande lakritskärlek har också väckt stort internationellt intresse.

Lakritsfestivalens femårsjubileum 20-21 april på Annexet vid Ericsson Globe gästades av över 9000 besökare. Det var en ökning på nästan 30 procent mot föregående år. Lakritsfestivalen har i år märkt ett ökat intresse från internationell press. Tar svenskarna över lakritsutvecklingen frågar sig exempelvis den finska journalisten Linus Hoffman på YLE Nyheter.

”Många spännande produkter har tagits fram till årets lakritsfestival vilket är väldigt kul och det bådar gott för framtiden”, säger Tuija Räsänen, Lakritsfestivalens arrangör. ”En av produkterna var ett lakritsfolköl, en porter med en alkoholhalt på 3,3 procent som specialbryggts av Monks Café and Brewery för Lakritsfestivalen.”

Lakritsfabriken i Ramlösa ville inspirera festivalbesökarna till att själva börja använda lakrits i matlagningen och bjöd, utöver sin premiumlakrits, även på smoothie, pannacotta, milkshake samt gravad lax med senap- och lakritssås. ”Vi är väldigt nöjda med att det kom så mycket folk och att intresset för lakrits bara ökar”, berättar Martin Jörgensen, huvudsponsorn Lakritsfabrikens grundare, som under festivalen lanserade det nya varumärket Lakritskungen och produkten Salta Riksdaler.

”Mycket uppmärksamhet fick festivalspaet som en lugn oas i festivalminglet”, berättar Tuija Räsänen. ”Den nostalgiska tablettaskutställningen, de specialframtagna lakritssmyckena, festivalkockens lakritsrätter och lakritsskrubbworkshopen var också mycket populära. Lakrits är mycket mer än bara godis.”

Helena Andersson Åkerberg på Lighthouse, som tidigare gjort utomhusbelysningen till Friends Arena, designade ljussättningen till årets festival. Den bidrog till den varma och festliga stämning som många besökare och utställare vittnat om. Redan nu är många monterplatser uppbokade inför Lakritsfestivalen 2014 som äger rum 22-23mars.

Lakritsfestivalens historik – år, plats och antal besökare
2009 En trappa ner, 1 350
2010 Hotel Norrtull, 4 000
2011 Hotel Norrtull, 5 500
2012 Münchenbryggeriet, 7 000
2013 Annexet vid Ericsson Globe, 9000

_____________

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, www.lakritsfestivalen.se

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen, 08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen, 0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben. Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija Räsänen upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar. Läs mer på www.chokladolakrits.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2014 (sjätte festivalåret) äger rum 22-23 mars. Läs mer www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen eller twitter.com/Lakritsfestival.

• martin loogna
  • sparadiset