Future Echoes släpper sju nya akter både från Europa och Asien.

Sju nya spännande akter presenteras till showcasefestivalen Future Echoes den 16 till 18 september i Norrköping. I dagens släpp har vi artister från Korea, Spanien och Luxemburg och tre svenska akter, varav två är lokala Norrköpingsartister.

Att artister från Sydkorea kommer till Norrköping är ett samarbete med Kocca, ministeriet för kultur, sport och turism i Sydkorea som valt ut Future Echoes som samarbetspartner för att presentera Sydkoreanskmusikindustri, samtidigt ge en chans för artister på Future Echoes att presenteras på deras festival MU:CON. Även ett samarbete med Spanien är på gång och därför finns även spanska artister med i släppet.

- Future Echoes är till för att ge Norrköping och Östergötland en plattform att kunna växa och driva bolag och karriärer inom musikbranschen. Det här släppet är precis just så. Vi presenterar två lokala artister som är på gång samtidigt som vi presenterar ett samarbete med Asien och chanser att utvidga sin karriär till en ny plattform. Samarbetet med Kocca är unikt och Future Echoes presenteras bland de främsta showcasefestivalerna i världen, trots att vi inte ens haft premiär. Förväntningarna i världen på Future Echoes är stora men våra släpp av talare så här långt har gett intryck, säger Peter Åstedt på Discover Sensation som driver festivalen.

Artisterna som släpps är Corduroy (Norrköping, Sverige), Kid Vicious (Norrköping, Sverige), Laybricks (Korea), The Prussians (Spanien), MAZ (Luxemburg), Hola Chica (Spanien), Simon Alexander (Göteborg, Sverige).

Laybricks (Pop)

Laybricks är ett indiepopband baserad i Seoul, Sydkorea bestående av sångaren och gitarristen, Kwangmin, och trummisen, Hyejin. Laybricks musik har enkla dansanta hookar och medryckande melodier. De själva kallar det 'Color Pop' som betyder en blandning av Britpop, alternativ indie och popmusik. Det är lämpligare att säga att de spelar den "feel-good music " som de föredrar och har ingen riktig bestämd genre.

Corduroy (Indiepop)

Corduroy är ett band från Norrköping men har mycket kärlek till Manchester scenen. Corduroy gör drömmande indiepop med en stor dos av reverb och svävande gitarrer. Musiken är snygg och smidig och känns både uppfriskande och bekant. Den distinkta sången strider med en mångfacetterad ljudvägg. De släppte sina första låtar i höstas och i vår är det dags för deras debutalbum.

Nästa singel ”Gråa dagar” släpps den 26 februari och fångar de grå delarna mellan den lilla glimten av lycka som livet kan erbjuda dig. Ett tema som du inte kan konstruera eftersom allt du vet är hur man överlever i ett smutsigt postindustriellt samhälle långt ifrån glänsande filter och långvarig glädje. Med undantag för allt detta kommer Corduroy att få dig att le och de kommer att vara din ledstjärna under våren när vi alla bara vill gå mot något bättre. Corduroy är Amanda Wallin, Olle Rosén, Martin Boström och Serafim Kristjansson.

Simon Alexander (Singsongwriter)

Den svenska sångaren / låtskrivaren Simon Alexander dök upp 2017 och lade ny luft in i den moderna folkscenen med sina djupa texter och hjärtliga melodier och fick jämförelser med Matt Corby och Dylan LeBlanc Efter att ha fått snabbt erkännande signerades han till skivbolag Rehn Music Group 2018.

De följande åren har haft flera hyllade utgåvor, stora inslag i inflytelserika musikbloggar och tidskrifter och turnéer i olika delar av Skandinavien, med framstående shower på bland annat SPOT Festival, Live at Heart, Lost In Music.

Hola Chica (Rock)

På en bas av gitarrer och popmelodier lägger Hola Chica en bra dos av synthar som uppnår ett friskt och dansant ljud som är elegant och fängslande.

De presenterade sitt debutalbum ”Magnetism” i november 2016. Albumet och den första videon har tagits emot väl av viktiga nationella musikmedier, Mondo Sonoro, Neo2 Magazine, Jenesaispop och kompletterats med radioframträdanden på bland annat prestigefyllda RTVE.

Hola Chica ger en liveshow med en extra dos styrka och psykedelia samt skapa ett ständigt föränderligt ljud. 2019 turnerade bandet i Spanien men även på musikfestivaler som Taubertal Festival (Tyskland) och BIME Festival 2017 i Bilbao.

I februari 2020 publicerade de sitt nya album "Marbella".

The Prussians (Rock)

The Preussians är ett femmanna band från Mallorca, Spanien, men med en tydlig internationell känsla. Deras tredje album "Mantra" släpps den 12 februari och transporterar oss till en mer själsfull och elektronisk groove-atmosfär. Efter deras första EP 'The Hills' (2013), debutalbumet 'Mul Mul' (2014) och EP 'Kerala' (2016), deras sista album "Karma" som lanserades 2018, utvecklar bandet sitt ljud ständigt. Bandet har uppträtt på de viktigaste festivalerna och arenorna i Spanien samt uppträtt 2018 i Sverige och en miniturné i USA 2019, inklusive en plats på den prestigefyllda "Summerfest". På agendan för 2021 finns föreställningar i Spanien, Benelux och Future Echoes, Sverige.

MAZ (Hip-Hop)

Han absorberar melankoli och återanvänder hoppet. Hans flöde och högt utvecklade tekniska färdigheter gör att publiken blir "maz'merized".

Maz är känd för att leverera ett kraftfullt och sanningsenligt meddelande till sin publik med en beslutsamhet att inte bara skrapa i ytan utan att riva igenom den och se vad som ligger under. Hans mål är att utlösa en rå konfrontation med livet i brutal ärlighet.

År 2019, efter att ha spelat på alla Luxemburgs stora scener och festivaler på mindre än två år, inklusive några enastående liveshower som en support för Nicki Minaj, Juice Wrld och Sofiane samt spelat på prestigefyllda festivaler lyckades Maz så småningom turnera 10 olika länder i hela Europa som Belgien, Frankrike, Tyskland, Spanien, Estland och Finland för att nämna några.

Artisten har också samarbetat med kända producenter som Fabian Langer (AnnenMayKantereit) och hyllats av legenden Dizzee Rascal.

Kid Vicious (Electronica / Hip Hop)

Med självreflekterande texter och drömmande synthhookar över tunga hiphop-beats behandlar Norrköpings Kid Vicious teman av självupptäckt, nostalgi och relationer.

Det är ett projekt som fokuserar på att ha kul, klä upp sig, känna sig vacker och sätta upp fantastiska liveshower. Vi ser detta i Kid Vicious förmåga att enkelt mixa och prova olika genrer och till och med växla mellan både engelska och svenska medan du sjunger / rappar. Detta gör Kid Vicious till ett lekfullt projekt som inte tar sig själv på allvar medan texterna har mycket hjärta.

Om Future Echoes

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som öppnar 2021, den 16 till 18 september i Norrköping, men kommer att arrangeras årligen i februari med start 2022. Festivalen kommer ha 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Ansökningar från över 1000 artister från 55 olika länder har redan kommit in och det är öppet att söka fram till juni. Under festivalen kommer Cashbox Lifetime Achivment delas ut. Festivalen har redan flera internationella samarbeten med artistutbyten mycket genom samarbetet med UNESCO Creative Cities Network i Norrköping. Sedan i starten i Juni 2020 har Future Echoes redan varit representeradepå internationella showcasefestivaler både i paneler och med utbyten med svenska artister som gjort framträdanden bland annat Mu:Con (Syd Korea), SIM Sao Paulo (Brasilien), Indie Week (Kanada), Mondo NYC (USA), Tokyo Music Market (Japan), Break Out West (Kanada), Amplify:LX (Luxemburg), Cranc (Spanien), Rio Music Market (Brasilien), Pin TV (Makedonien)

Future Echoes

peter@futureechoes.se

• spanien
  • luxemburg
  • sydkorea
  • maz
  • the prussians
  • artister
  • norrköping
  • festival
  • korea
  • showcasefestival
  • corduroy
  • simon alexander
  • future echoes
  • discover sensation
  • kocca
  • kid vicious
  • laybricks
  • hola chica

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som öppnar 2021, den 16 till 18 september i Norrköping, men kommer att arrangeras årligen i februari med start 2022. Festivalen kommer ha ca 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Future Echoes drivs av den ideella föreningen Discover Sensation och produceras i samarbete med Norrköpingsföretaget United Vision AB.