Stora Nolia samlar in flera ton återvinningsbart material

Stora Nolia, som öppnar i dag, samlar nära 500 utställare och väntar ungefär 100 000 besökare. Det innebär stora mängder avfall. Flera tiotals ton samlas dock in för återvinning.

– Under mässan kommer vi att samla in 65 ton material, eller motsvarande tio sopbilar, säger Jan-Olof Åström som samordnar Stora Nolias avfallshantering.

Stora Nolia arbetar systematiskt med sin avfallshantering med dokumentation av planering, utförande och resultat. Allt rapporteras sedan efter mässan.

Jan-Olof Åström, från företaget WSP, samordnar arbetet med avfallshanteringen under Stora Nolia och gör en rapport efter mässan. Han berättar att man satt upp ett antal övergripande miljömål inom avfallsområdet för att ge ett tydligt och enkelt budskap till personal, utställare och mässbesökare.

Målen är att all wellpapp och alla rena pappersförpackningar ska sorteras ut för återvinning, att alla flaskor och burkar med pant ska läggas i separata behållare, att allt trä som alstras vid monterbyggen eller kommer till mässan som emballage ska läggas i containerflak för krossning till biobränsle samt att samla in all returplast.

– Det är mjukplast i form av bland annat krympfilm, säger Jan-Olof Åström.

Han berättar att förra gången Stora Nolia hölls i Umeå samlades det bland annat in över 11 ton wellpapp. Dessutom återvanns lika stor vikt i rent trä.

– Det finns också flera återvinningsstationer samt 100 behållare för pantburkar och flaskor, lika många inne som ute. Dessutom har vi återvinning för glas, tidningspapper, batterier, glödlampor samt förpackningar av glas, plast och papper av den typ som samlas in i hushållens återvinningsstationer. Det samlas också in matavfall i restaurangerna på området, säger Jan-Olof Åström.

Han berättar att det generellt är svårt att arbeta med tillfälliga arrangemang, som en mässa.

– Det är svårt att få utställarna att ha ett fokus på återvinning. Därför samlar vi aktivt in wellpapp flera gånger per dag som tas till komprimatorer som finns på området, Allt för att nå så stor effekt som möjligt och samla in så mycket material som möjligt, berättar Jan-Olof Åström.

Jaana Tengman
jaana.tengman@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Plats: Umeå