Lukning af engelske uddannelser skader dansk erhvervsliv

De seneste års lukning af engelsksprogede uddannelser har ramt især ramt udenlandske studerende, men er også gået hårdt ud over små startups, som er afhængige af internationale studerende for at kunne vækste til nye markeder.

Fald af internationale praktikansøgere

Lead Supply A/S er en af de startups i Danmark, der har kunnet mærke konsekvenserne af de nedlukkede engelsksprogede uddannelser. På bare ét år har Lead Supply oplevet et stærkt fald på ca. 20% i internationale ansøgere til praktikprogrammet Digital Academy. Internationale praktikanter er en billig måde at forsøge sig på et nyt marked på, og de er dermed en stor del af Lead Supplys ekspansionsstrategi.

Lead Supplys primære produkt, Matchbanker, er live i 13 forskellige lande (Danmark, Sverige, Norge, Finland, Spanien, Portugal, Tyskland, Frankrig, Tjekkiet, Rumænien, Kroatien, Polen og Mexico). Fordi produktet er så internationalt, har Lead Supply stærkt brug for internationale ressourcer til at vedligeholde deres nuværende markeder samt til at ekspandere til nye markeder.

Med lukningen af engelsksprogede uddannelser kommer der færre internationale studerende til Danmark, hvilket gør det sværere for startups som Lead Supply at finde international praktikanter, som kan hjælpe virksomheden med at vedligeholde markeder og udvikle sig.

Loftet over engelske uddannelser går ud over dansk erhvervsliv

Loftet over engelske uddannelser går dermed både ud over det danske erhvervsliv, universiteterne, de studerende og studiemiljøet i Danmark generelt. Udenlandske studerende har stor indflydelse på de internationale studie- og forskningsmiljøer, der inspirerer og dygtiggør danske studerende. Det er derfor skadeligt på alle fronter, når uddannelse bliver gjort til en del af udlændingepolitikken og går ud over danske virksomheder og skoler.

Indtil videre har kravet om færre studerende medført, at Aalborg Universitet har lukket syv uddannelser, mens Aarhus Universitet har lukket to uddannelser. Københavns Universitet har 120 færre naturvidenskabsstuderende, mens CBS er hårdt ramt med 400 færre pladser på studier inden for finansiering, innovation og ledelse.

• Economy, Finance