Online sammenligningstjeneste til finansielle privatlån vækster til 13 nye markeder på blot 2 år

Med sit digitale produkt, Matchbanker.dk, er Fintech-virksomheden, Lead Supply A/S, gået fra at være en lokal startup med hovedsæde i Aarhus, Danmark, til at have en førende position på det internationale marked for sammenligning af lån. Et finansielt marked i forandringer samt et team med en international skare af ansatte er vigtige ingredienserne i opskriften på, hvordan to unge iværksættere lykkedes med at vækste Lead Supply til 13 markeder på under 2 år.

Stigende kompleksitet i lånemarkedet

Ligesom andre online markeder er det online lånemarked vokset kraftigt de seneste par år. Dette faktum medfører en højere kompleksitet for forbrugere med behov for et lån. Der skal således en højere indsats til at undersøge, hvilket lån der er det rette, samt hvilket lån det er muligt at optage for den enkelte forbruger.

For mange forbrugere skaber den stigende kompleksitet i lånemarkedet en utryghed og usikkerhed. Netop dette imødekommer folkene bag Lead Supply igennem deres online lånesammenligningstjeneste Matchbanker.

Henrik Løvig, adm. direktør i North Media, der ejer 50% af Lead Supply, fortæller:

»Matchbanker har et stort internationalt værkspotentiale, fordi det finansielle marked er under voldsomme forandringer«.

Hvad er Matchbanker

Matchbanker er, kort fortalt, en sammenligningstjeneste, der hjælper forbrugere med at finde det rette lån. På baggrund af et kort spørgeskema om låntagerens ønsker og finansielle forhold bliver disse svar matchet med 120 bankers låneudbud. Resultatet er en filtreret liste af mulige låneudbydere.

Det betyder, at forbrugeren ikke selv skal granske internettet og diverse bankers hjemmesider for at finde det bedste og billigste lån. De kan nøjes med at svare på fem simple, men centrale spørgsmål, hvorefter de sendes videre til den ønskede låneudbyder for at ansøge om et potentielt lån. Maskinen bag Matchbanker gør det komplekse online lånemarked gennemskueligt og tilgængeligt for den almene forbruger.

Da Lead Supply blev stiftet i 2014 af Andreas Linde og Stefan Vinding, var det en lille startup. I dag består teamet af en international skare af IT-udviklere og marketingfolk. Med seks års erfaring og analyse af forbrugeres data kan kunderne være sikre på, at resultatet af deres lånesammenligning skræddersyes til det enkelte individ.

Udvidelse til 13 nationale markeder

Matchbanker er gået fra at være aktive på fem europæiske markeder (Danmark, Norge, Sverige, Spanien og Polen) i 2017 til at vokse med otte nye markeder i 2019 (Finland, Mexico, Kroatien, Tjekkiet, Rumænien, Tyskland, Frankrig og Portugal).

Én af mange gevinster ved at prioritere mangfoldighed og diversitet i Lead Supplys stab er, at virksomheden har internationale studerende og praktikanter ansat til at repræsentere nogle af markederne. Lead Supply er således en bærende del af praktikprogrammet Digital Academy, der giver de studerende mulighed for at prøve kræfter med digital marketing ved at få det fulde ansvar for at åbne Matchbanker på et helt nyt marked i deres eget land. Det er en fordel for de studerende, der får nye færdigheder, ansvar og erfaringer inden for branchen, samt for Lead Supply, der har praktikanter med kendskab til markedet og sproget.

Opskriften på succes

Lead Supplys enorme succes, herunder udvidelse til 13 markeder på under 2 år, kan derfor spores tilbage til den måde, som virksomheden har valgt at involvere og samarbejde med internationale studerende. Derudover har den lille startup formået tidligt at identificere et behov på et marked, hvor der endnu ikke var nogle regerende aktører. Med et finansielt marked i forandring har Lead Supply således fundet en måde at indfri forbrugernes behov for en simplificering af et det online lånemarked.

Vækst i tal

• Lead Supply fokuserer på at skabe langvarige partnerskaber med banker i hele Europa
  • På nuværende tidspunkt indgår der 120 banker i netværket
  • I 2017 havde startup’en Lead Supply et overskud på 2.046.000 kr
  • I 2018 blev der optaget 50.000 lån igennem Lead Supplys sammenligningsportaler
  • I 2018 generede bankerne lån for +2.000.000.000 kr. med hjælp fra Lead Supply
  • I 2018 blev Lead Supply og Matchbanker nævnt på TV2, Børsen, Finans.dk, Berlingske, Finanswatch med flere

Med denne udvikling vokser ambitionernes fortsat hos Lead Supply, og målet er at blive markedsledere inden udgangen af 2020.

• Business enterprise, General

Lead Supply A/S er en Fintech startupvirksomhed, der med sin simple online sammenligningstjeneste har til formål at finde det bedste lånematch imellem bankkunder og banker. Virksomheden er stiftet i 2014 af Andreas Linde og Stefan Vinding. Siden produktlanceringen i Danmark er Lead Supply vækstet til yderligere 13 nationale markeder.

Teamet, der består af ni passionerede fastansatte indenfor marketing og udvikling, udvides to gange om året med spirende og talentfulde praktikanter fra forskellige lande, som alle bidrager til at innovere og eksekvere på virksomhedens professionelle fundament inden for marketing og data.

50% af virksomheden ejes i dag af North Media, som også står bag onlineportalerne ofir.dk og boligportal.dk samt en række lokalaviser.