Digitale turistkiosker - Nøkkelen til økt turistaktivitet

Turisme er en viktig inntektskilde for mange kommuner, og å tiltrekke besøkende er avgjørende for å øke antall overnattinger. Digitale turistkiosker kan spille en sentral rolle i å forbedre turistopplevelsen, øke tilgjengeligheten av informasjon og styrke lokaløkonomien. I dette blogginnlegget skal vi utforske hvordan digitale turistkiosker kan bidra til økt turistaktivitet, hvordan kommuner kan implementere dem, og hvordan de kan kombinere lokal informasjon og næringslivsinteresser.

Digitale Turistkiosker - Hva er det?

Digitale turistkiosker er interaktive informasjonspunkter som gir turister tilgang til relevant og oppdatert informasjon. De kan være plassert både inne og ute, og de gir besøkende muligheten til å utforske lokale attraksjoner, aktiviteter, vær, kollektivruter og mye mer. Procon Digital er en ledende leverandør av slike løsninger, og selskapets Procon Digitale TuristVert™ gir et komplett system for digital turistinformasjon plassert der turistene ferdes.

Hvordan bidrar digitale turistkiosker til økt antall overnattinger?
  1. Bedre Informasjon: Turister som har enkel tilgang til relevant informasjon, er mer tilbøyelige til å bli lenger og utforske mer. Digitale turistkiosker gir dem den nødvendige informasjonen for å planlegge og nyte oppholdet.
  2. Impulsturister: Ved å plassere digitale turistkiosker på strategiske steder, kan man fange opp impulsturister som ikke nødvendigvis har planlagt besøket på forhånd. Disse turistene kan bli lokket til å bli lenger når de ser hva stedet har å tilby.
  3. Lokalturisme: Skap økt synlighet av lokale attraksjoner for kommunens og distriktets egne innbyggere, og øk lokale kulturaktiviteter
  4. Økt Synlighet: Destinasjonsselskaper kan bruke digitale turistkiosker til å markedsføre lokale arrangementer, attraksjoner og overnattingsmuligheter. Dette øker synligheten og tiltrekker flere besøkende.

Implementering i kommunen - Hvordan gjøre det?

For å implementere digitale turistkiosker i en kommune, kan man følge disse trinnene:

Planlegging og forberedelse

• Identifiser de områdene i kommunen som er mest besøkt av turister. Dette kan være populære attraksjoner, sentrum, parker eller andre steder av interesse.
  • Vurder hvor mange digitale turistkiosker du trenger basert på besøksmønstre og trafikk.
  • Kommunen kan ha tilgang til den nasjonale reiselivsdatabasen, og der innholdet kan presenteres i form av temaer på den digitale turistkiosken.

Leie og installasjon av turistkiosker

• Ta kontakt med Procon Digital for å langtidsleie de interaktive infokioskene og storskjermene med komplett tilpasset innholdsløsning. De vil kunne veilede deg gjennom prosessen og gir teknisk støtte.
  • Installer turistkioskene på strategiske steder, for eksempel turistinformasjonssentre, hoteller, flyplasser, busstasjoner, bensinstasjoner, kjøpesenter, lokalbutikken og populære turistområder.

Tilpasning og driftsløsning

• Konfigurer turistkioskene med relevant informasjon for din kommune. Dette kan inkludere lokale arrangementer, kart, værmeldinger, kollektivruter og turstier.
  • Sørg for at informasjonen oppdateres jevnlig for å gi turistene nøyaktig og aktuell informasjon.

Overvåk turistkioskene regelmessig for å sikre at de fungerer som de skal sammen med digital driftsovervåking fra leverandør.

Lokal informasjon og næringslivssamarbeid

For å styrke lokaløkonomien og gi turistene en helhetlig opplevelse, kan kommunen samarbeide med lokalt næringsliv. Dette kan inkludere:

• Lokale bedrifter: Markedsfør lokale butikker, restauranter og tjenestetilbud gjennom digitale turistkiosker. Gi informasjon om spisesteder, unike produkter, og lokale arrangementer. Samarbeid med bedriftene for å tilby spesialrabatter til turister som bruker turistkioskene.
    • Kulturarrangementer: Promoter lokale kulturarrangementer, konserter, teaterforestillinger og festivaler gjennom turistkioskene. Dette gir turistene en grunn til å bli lenger og delta i det lokale samfunnet.
    • Historie og tradisjoner: Del historiske fakta, lokale legender og tradisjoner gjennom turistkioskene. Dette gir turistene en dypere forståelse av stedet de besøker.
    • Miljøvennlige alternativer: Informer turistene om miljøvennlige alternativer, som sykkelutleie, lokale produserte varer og bærekraftige restauranter. Dette kan også bidra til å redusere miljøpåvirkningen av turismen.
    • Turistpakker: Samarbeid med lokale turoperatører og overnattingssteder for å tilby turistpakker gjennom turistkioskene. Dette kan inkludere guidede turer, rabatterte overnattinger og kombinasjonspakker med lokale attraksjoner.

Oppsummering

Digitale turistkiosker er en smart løsning for å øke tilgjengeligheten av turistinformasjon og bidra til økt antall overnattinger. Ved å kombinere lokal informasjon, næringslivssamarbeid og en brukervennlig plattform, kan kommuner skape en positiv opplevelse for både turister og lokalbefolkningen. Så neste gang du besøker en kommune, se etter de digitale turistkioskene – de kan være nøkkelen til en fantastisk opplevelse!

Kontakt oss i Procon Digital om du ønsker mer informasjon om Procon DigitalTurist.