Gå direkt till innehåll
Det kan ta upp till två år för ett nytt EU-godkänt blodcancerläkemedel innan TLV har hunnit hälsoutvärdera och förhoppningsvis rekommenderat det till patienter i Sverige. Orimligt hävdar Blodcancerförbundet!  Foto: Håkan Sjunnesson BLCF
Det kan ta upp till två år för ett nytt EU-godkänt blodcancerläkemedel innan TLV har hunnit hälsoutvärdera och förhoppningsvis rekommenderat det till patienter i Sverige. Orimligt hävdar Blodcancerförbundet! Foto: Håkan Sjunnesson BLCF

Nyhet -

Blodcancerförbundet: "Det är ingen läkemedelsinnovation - om den inte kommer patienterna till del"

Många blodcancerpatienter får inte tillgång till livsviktiga nyutvecklade och EU-godkända blodcancerläkemedel tillräckligt snabbt. De hinner dö och en innovation är ingen innovation om den inte kommer patienterna till del. Det hävdar Blodcancerförbundets GS Lise-lott Eriksson i en artikel i SVD-bilagan Kampen mot cancer idag 26 september under den internationellt proklamerade blodcancermånaden september.

Lise-lott Eriksson

Det insjuknar 4 000-5 000 personer årligen i någon av de 120 olika blodcancerdiagnoserna som finns. Vanligast är varianter av lymfom, leukemier och myelom. Behandlingarna handlar i princip enbart om läkemedel. Forskningen har gjort enorma framsteg och en rad innovativa blodcancerläkemedel har introducerats för bättre livskvalitet. De nya målinriktade läkemedlen har inneburit en medicinsk revolution inom blodcancerområdet. Överlevnaden har ökat markant för vissa diagnoser.

Men Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket TLV, har idag mycket långa handläggningstider för hälsoekonomiska utvärderingar av nya läkemedel. Det hävdar Lise-lott Eriksson generalsekreterare för Blodcancerförbundet och president för MPE, Myeloma Patients Europe och fortsätter:

Hopp med EU-centraliserad läkemedelsutvärdering

– Processen innan nya innovativa läkemedel är rekommenderade för användning i Sverige kan ta flera år. Det är därför positivt att utvärderingen av nya läkemedel ska centraliseras inom EU under 2025. TLV:s arbete borde då kunna effektiviseras oerhört med kortare handläggningstider och snabbare introduktion av nya läkemedel som följd.

Förväntar oss inflytande i TLV-process

Blodcancerförbundet vill också se ett betydligt större patientinflytande i TLV:s hälsoekonomiska utredningsarbete för nya EU-godkända läkemedel.

– Vår patientexpertis efterfrågas inte i Sverige på samma sätt som i flera andra länder i Europa och Norden. Därför har vi nu börjat skicka in yttrande till TLV och NT-rådet med våra aspekter på nya läkemedel. TLV:s första uppseendeväckande svar gav eko i branschen och vi förväntar oss att de framåt kommer att ta hänsyn till våra synpunkter, säger Lise-lott Eriksson.

Håkan Sjunnesson

Artikeln finns också med i dagens utgåva av Media Planets produktion Kampen mot Cancer, som är en bilaga i Svenska Dagbladet (SVD) idag 26 september 2023 under Blodcancermånaden

SVD bilaga kampen mot cancer 2023 BLCF

kampen mot cancer sept 2023 omslaget