Ny trendrapport: En vegetarisk nudge fick elever att välja växtbaserat

Ny trendrapport: En vegetarisk nudge fick elever att välja växtbaserat

Maten vi äter är en livsviktig del av samhället, och de trender som formar våra matvanor speglar ofta samhället i stort. Nu kommer Greenfood Insights, en trendrapport som blickar framåt, och utforskar trenderna. I denna upplaga ryms allt från TikTok-mat, till gråärtor. Och pilotprojektet Streetfoodveckan, som fick tusentals barn att välja bort köttet, genom en vegansk nudge. Projektets 780 000 portioner tog inte bara in gatumaten i skolmatsalarna, utan också den växtbaserade revolutionen.

Livsmedelsindustrin präglas av snabba förändringar – i den gröna omställningens, digitaliseringens och de snabba trendernas tid. Greenfood Insights är trendrapporten som blickar framåt, och utforskar trenderna. Från det stora perspektivet, hela vägen ned till tallriken.

Bakom rapporten står svenska Greenfood, en av Europas största livsmedelskoncerner inom hälsosam och växtbaserad mat. Med Greenfood Insights är förhoppningen att sprida kunskap, och samtidigt inspirera aktörer, individer och branschkollegor att tänka nytt.

I Greenfood Insights möter vi ett pilotprojekt som fick barn över hela Sverige att välja växtbaserat och frågar oss vad de nästan 780 000 växtbaserade portionerna kan lära oss om framtidens hållbara mat. Vi får ta del av med experternas tankar, och djupdyker i den växtbaserade revolutionen.

Rapporten listar trender och hämtar insikter från undersökningar världen över. Till exempel hur intresset för vegetarisk kost ser ut i olika generationer, vad det skulle innebära om fler åt en växtbaserad lunch, och vilka trender som kommer att prägla vårt ätande framöver.

Tre snabba trender som lyfts fram i Greenfood Insights:

• Växtbaserat – med… växter
    Om 20-talet hittills har handlat om 3d-printat kött, labbodlade biffar och artificiella animalier så är 2024 året då vi vänder blicken mot växtriket igen. Nu vill vi se vegetariska maträtter som dignar av ärtor, baljväxter, svampar och grönsaker.

• Det är dags för en quick fix
    Framtidens vegetariska mat behöver fungera i vår stressade tillvaro, och det är absolut ingen slump att alla stora fast food-aktörer bjuder in vegetarianerna till bordet! Om tio år spås den globala marknaden för vegansk snabbmat vara värd 28 miljarder dollar. Det kan jämföras med dagens 19 miljarder.

• Det sociala ätandet driver på mot växtbaserat
    Pannkaksmüsli, fetaostpasta, bakad broccoli, mala tofu… Redan 2021 var de tio största mattrenderna på TikTok vegetariska eller veganska. En utveckling som långt ifrån har stannat av. Zucchini-pommes, pastachips och vegansk ost stavas några av de senaste virala mattrenderna.

Läs hela rapporten här eller ladda ned PDF på svenska nedan!