Ordförandeskapet och vägen ur finanskrisen – satsning på hållbarhet!

Den 19 maj hålls IVL Svenska Miljöinstitutets stora miljökonferens. Fokus kommer att ligga på den svenska regeringens prioriterade frågor under ordförandeskapet: Ett nytt internationellt klimatavtal samt havsmiljön - särskilt Östersjön. En viktig punkt under konferensen handlar om framtidens energisatsningar, en annan om hur näringslivet och staten ska satsa för att en ny hållbar ekonomi ska växa fram ur dagens kris.

Under programpunkten Klimatförhandlingarna - spel på hög nivå, förs ett samtal med två nyckelpersoner i förhandlingarna om ett nytt klimatavtal efter Kyoto, båda med stor inblick i spelet bakom kulisserna, Lars-Erik Liljelund, generaldirektör och koordinator för klimatfrågan i regeringskansliet liksom statsministerns sändebud i klimatfrågor och Barbara Helfferich, EU-kommissionens talesperson i miljö- och klimatfrågor.

Björn Carlsson, grundare av Baltic Sea 2020, Per Croner, Wallenius Marine, Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF, Ing-Marie Gren, professor SLU och Axel Wenblad, generaldirektör för Fiskeriverket samtalar om bästa sätt att klara Östersjöns problem.

Statssekreterare Ola Alterå, Näringsdepartementet kommer att tala om framtidens energisatsningar och delta i ett panelsamtal med bland andra Michael G:son Löw, vd Preem, Håkan Buskhe, koncernchef E.ON Nordic, Svante Axelsson, Naturskyddsföreningen och Marie Arwidson, vd Skogsindustrierna. Panelen kommer även att diskutera ett scenario framtaget av IVL och som beskriver hur det fossilfria Sverige kan se ut 2050.

Dagen avslutas med att vinnarna i gymnasietävlingen Klimatkampen koras. Flera hundra elever i 163 team har lämnat in kreativa förslag som kan bidra till att lösa klimatproblemet.

Tid och plats: 19/5 kl 09.45 - 16.45, Berns Salonger, Berzeli Park, Stockholm.

Obligatorisk förhandsanmälan till kunskap@ivl.se eller per telefon till IVL:s pressekreterare Charlotte Nilsson, charlotte.nilsson@ivl.se, tel/mobil: 08-598563 82.

För mer information se konferensprogrammet på www.ivl.se

Frågor besvaras även av Eva Bingel, eva.bingel@ivl.se, informationschef, tel/mobil: 08-598563 82.