Gå direkt till innehåll
Lisa Månsson, överintendent på Naturhistoriska riksmuseet, med det globala hållbarhetsmålet "ekosystem och biologisk mångfald" från Agenda 2030. Foto Johanna Hanno

Naturhistoriska riksmuseet signerar internationellt hållbarhetsinitiativ

Naturhistoriska riksmuseet meddelar idag sitt deltagande i det internationella initiativet Ecsite Environmental Emergency Pledge,som har till syfte att visa de deltagande institutionernas engagemang, att göra skillnad och att ta socialt ansvar.

I Naturhistoriska riksmuseets strategiska plan för åren 2023 till 2030 står det att klimat- och miljöaspekter ska genomsyra hela myndighetens verksamhet. Det är en omfattande utmaning. För att förverkliga detta på ett effektivt sätt är det en fördel att jobba tillsammans med andra liknande organisationer som arbetar för att uppnå samma mål.

Sedan Ecsite Environment Emergency Pledge lanserades i mars tidigare i år har över 60 organisationer från 23 länder signerat initativet, bland dem Natural History Museum i London, New York Hall of Science och Muséum National d'Histoire Naturelle i Paris. Naturhistoriska riksmuseets överintendent Lisa Månsson är stolt över att signera initiativet och att museet därmed tar steget in i ett dedikerat intitiativ för en hållbar framtid.

– I vår strategiska plan har vi beslutat att låta klimatperspektivet genomsyra vår breda verksamhets olika delar. Det är genom att fatta armkrok med organisationer internationellt som vi tillsammans kommer att kunna göra skillnad. Vi blir nu en del av den starka och kunniga grupp av internationella science centers och museer, som tagit fram gemensamma målsättningar att stäva mot, säger Lisa Månsson.

Ecsite är en europeisk medlemsorganisation med över 300 medlemsorganisationer som jobbar för att sprida kunskap och skapa engagemang för vetenskap. De flesta medlemmarna är science centers, vetenskapsmuseer eller naturhistoriska museer runt om i Europa, men även de stora museerna i USA är engagerade. Naturhistoriska riksmuseet har varit medlem i Ecsite under många år och är även representerade i styrelsen genom överindentent Lisa Månsson.

Sedan förra året har Ecsite i dialog med sina medlemsorganisationer tagit fram och lanserat ett gemensamt program för hur de olika organisationerna ska kunna jobba mer hållbart med hänsyn till klimat och miljö. Programmet består av två delar:

1. En avsiktförklaring ”Ecsite Environment Emergency Pledge”, som de deltagande organisationerna bjuds in att signera.

2. En idébox ”Ecsite Environment Emergency Action” med förslag på hur organisationen kan bli mer hållbar i verksamhetens olika delar.

Utöver detta hålls en rad seminarier för att skapa dialog och ge tillfälle för inspiration organisationerna emellan. Bruno Maquart är sedan 2021 styrelseordförande för Ecsite. Tillsammans med de andra medlemmarna i Ecsites styelse har han jobbat hårt för att lansera nätverkets åtgärder för att främja hållbarhet, exemplifierat av ”Ecsite Environmental Emergency Pledge“.

– Genom “Ecsite Environmental Emergency Pledge“ uppmanas medlemsorganisationerna att intigrera hållbar utveckling i sin dagliga verksamhet, samt i kontakten med allmänheten, samarbetspartners och anställda. Vi måste som europeiskt nätverk för science centers och museer mobilsera oss, skissa fram önskvärda framtidsvisioner och ta fram forskningsunderlag för de beslut som kommer tas kring klimatkrisen. Vi är entuastiska över alla medlemmar som visar sitt åtagande att jobba för en hållbar framtid genom att signera initiativet, säger Bruno Maquart.