Julmeny Foto: Fabian Björnstjärna. Se länkar till pressbilder i slutet av texten.

Julen – Svenskarnas favorithögtid – Mer skaldjur och grönt väntas på årets julbord

Julen är svenskarnas mest populära mathögtid och ett tillfälle där våra mattraditioner är som allra starkast.

Västerbottensost® har låtit genomföra en undersökning om våra jultraditioner tillsammans med etnologen Richard Tellström och undersökningsföretaget YouGov. Resultatet visar att vi kommer äta mer grönt och mer skaldjur på årets julbord. Dagens jultraditioner har anor ända sedan slutet av 1800-talet, tiden då vårt moderna julfirande tog form.

• Länkar till högupplösta bilder och recept, se längst ner

1800-talets specialiteter

Skaldjur var det inte tal om på 1800-talets julbord. På den tiden var julbordet ofta det enda tillfälle som bondebefolkningen kunde fylla ett helt bord med mat, och för de borgerliga samhällsklasserna innebar det en konsumtion av fina, importerade råvaror såsom holländsk matjesill eller muskatellrussin. Här börjar den matkulturella resan som ligger till grund för hur vi firar jul idag. Smakrika ostar var redan på 1800-talet en viktig ingrediens på julbordet tillsammans med bland annat tjäder, dopp i grytan, sviskon och svart kaviar från Elbe. Hemmagjort smör tillsammans med korntunnbröd och finare julbröd var sedvanligt och något som är populärt än idag.

”Julaftonen” av Carl Larsson, 1904. Målningen föreställer en julbjudning för gårdens anställda. Källa: Wikipedia commons

Dagens julbord

Jultraditioner är betydelsefulla för många svenskar och varannan menar att de klassiska rätterna har sin självklara plats på julbordet och ska serveras som man alltid gjort. I undersökningen syns dock tydligt att intresset för att äta mer grönt och vegetariskt även inspirerar våra julbord, hela 38 procent uppger att de i år kommer att äta mer vegetariskt. En fin ost har än idag en viktig plats på julbordet och enligt undersökningen ofta i en klassisk Västerbottensostpaj.

En griljerad kålrot av kocken Filip Fastén, som har tolkat Västerbottensost undersökning och skapat nya recept där de nya trenderna avspeglas. Det postmodernistiska greppet att använda julskinkans symboliska värde, i en grön version, syns på flera håll i år.

– Julbordet är starkt traditionsbundet och påverkas väldigt lite av moderna mattrender. Vissa förändringar kan man ändå se, som intresset för att äta mer grönt och vegetariskt på julbordet. Man är mer benägen att lägga till rätter än att förändra julklassikerna. Grönkål, som ursprungligen serverades som långkål, är kanske idag trendigare än någonsin och serveras på många nya sätt, säger Richard Tellström, etnolog och måltidsforskare.

Grönkål och svartkål är trendiga råvaror som serveras på många julbord i år. Se recept här.

Populära rätter på julbordet under slutet av 1800-talet

Nygjord slaktmat (korv, sylta, revbensspjäll)
dopp-i-grytan,
Olika sorter bröd, från korntunnbröd till finare julbröd gjorda av vetemjöl
Smör
Ost
Svart kaviar från Elbe
Sviskon
Risgryn
Sardiner
Tjäder

Källa: Richard Tellström

Nya gröna recept för julbordet från Västerbottensost:

Högupplösta pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?8YACGNE5SK

Stuvad svamp och grönkål med Västerbottensost

Rotfruktsgratäng med Västerbottensost

Sill med Västerbottensost

Grönkålssallad med Västerbottensost

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 20-24 maj 2016 har sammanlagt 1006 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15-74 år i Sverige.

För mer information kontakta:

Helena Ahlgren, Brand Manager, Västerbottensost, Norrmejerier, e-post: Helena.Ahlgren@norrmejerier.se, telefon: 070 108 00 51, 090 18 29 44

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc, kontakta:

Jens Elfsberg, Wenderfalck, e-post: jens.elfsberg@wenderfalck.com, telefon: 0707 94 10 56

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.