Måns Adler

Entreprenören och spelutvecklaren lyfter Utstickare för hållbar framtid

Utstickarpriset instiftades av Polarbröd 2012 för att hylla modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. I årets jury sitter inga mindre än armbryterskan Heidi Andersson, miljöambassadören Johan Kuylenstierna, främjaren av unga sociala entreprenörer Maja Frankel, grundaren av Bambuser Måns Adler tillsammans med Polarbrödgruppens Karin Bodin och Anna Borgeryd. Nomineringen är öppen till 15 april och juryarbetet är i full gång.

Möt Måns Adler
Han är entreprenören och inspiratören som har varit med och tagit fram det prisbelönta spelet Monument Valley. Måns är också grundare av Bambuser, en plattform för interaktiva livesändningar, Tech Director på Ustwo och Program Manager på reklamskolan Hyper Island. Idag lägger han mycket av sin tid på Ustwo som bygger digitala produkter för globala jättar som Google, Facebook, BMW och Ford för att nämna några. Trots ett späckat arbetsschema är samarbetet tillsammans med Polarbröd viktigt och prioriterat för Måns.

– Min mission i livet är att få uppleva saker som kommer att bli bra historier att berätta för mina barnbarn. Att delta i juryarbetet för Polarbröd är definitivt en sådan historia. Arbetet som Polarbröd gör och lägger ner kring ett hållbart företagande är en så oerhört viktig historia, en historia som jag hoppas berättas på allt fler ställen, säger Måns Adler.

För Måns är årets tema viktigt, men inte bara ur ett hållbarhetsperspektiv utan även ur ett socialt och kulturellt perspektiv.

– Med årets tema kring mat går vi tillbaka till grunden i juryarbetet, maten som ställs på bordet för att mätta oss och som också får oss att samlas socialt är superintressant, säger Måns.

Sveriges mest engagerade jury
För att hylla människor som gått sin egen väg har Polarbrödsgruppens samlat en av Sveriges främsta hållbarhetsexperter, en världsmästare i armbrytning tillsammans med drivna entreprenörer med ett brinnande intresse för hållbarhet. Där sitter också grundaren för en digital videotjänst som också är ett stöd för de som kämpar för demokrati och yttrandefrihet i länder där den egna infrastrukturen försöker sätta stopp för deras yttranden. Och Skandinavienchefen för världens största organisation för sociala entreprenör. Alla är de utstickare: modiga människor som går sin egen väg. Människor som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Nu ska de hitta andra eldsjälar inom temat hållbar mat.

Nominera ditt bidrag till årets Utstickarpris senast 15 april: utstickare@polarbrod.se

Om Utstickarpriset
Utstickarpriset är ett erkännande av modiga människor och organisationer som går sin egen väg och gör skillnad i omställningen till en hållbar framtid. Med priset som instiftades 2012, vill Polarbröd lyfta fram människor som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Vinnaren av Utstickarpriset belönas med värdet av 100 gram guld. Årets tema är maten. Respekten för livsmedel, för odlingen, tillagningen och njutningen.

Om Polarbröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 46 år det moderna företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med 346 anställda. 2017 omsatte Polarbröd 885 miljoner kronor och bakade drygt 40 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne. Huvudkontoret finns i Älvsbyn och i Umeå finns ett kommunikationskontor, där verkar även huvudägarna Karin Bodin och Anna Borgeryd. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.