HR- och löneexperten Mirja Lenes på Simployer listar nya lagar och regler för arbetsgivare ha koll på inom HR och lön under 2023!

HR och lön 2023 - här är listan som ger koll!

Nytt år innebär också flera nya lagar och regler för arbetsgivare att ha koll på. Vad gäller för HR och lön under 2023?

HR- och löneexperten Mirja Lenes på Simployer listar allt arbetsgivare behöver ha koll på!

• LAS-åldern höjs till 69 år

Den 1 januari 2023 höjs LAS-åldern från 68 år till 69 år. Det innebär att en anställd har rätt att vara kvar i sin anställning fram till och med utgången av den månad hen fyller 69 år. Vid uppnådd LAS-ålder kan anställningen avslutas utan krav på sakliga skäl (arbetsbrist eller personliga skäl).

• Höjd pensionsålder påverkar ersättningar från Försäkringskassan

Flera åldersrelaterade pensionsregler gäller från och med den 1 januari vilket påverkar vissa ersättningar inom socialförsäkringen. Allmän pension går att ta ut från 63 års ålder från och med 1 januari 2023, andra pensionsförmåner betalas ut från 66 års ålder.

• Inkomstbasbelopp och prisbasbelopp

2023 uppgår prisbasbeloppet till 52 500 kr, vilket innebär en höjning på 4 200 kr jämfört med innevarande års belopp. Prisbasbeloppet påverkar bl a beräkningen av sjuklön fr o m dag 15 och föräldralön.

• Arbetsresor, tjänsteresor och hemresor

Den skattefria milersättningen arbetsgivaren kan betala ut för körning med privat bil i tjänsten höjs från 18.50 kronor till 25 kr/mil från och med den 1 januari 2023.

Den skattefria milersättningen för förmånsbilar som drivs med el uppgår till 9,50 kr även under 2023. För övriga förmånsbilar, det vill säga även dieselbilarna, uppgår den skattefria ersättningen till 12 kr per mil.

• Tjänsteställe i AGI:n

Uppgift om arbetsplatsens adress ska lämnas i individuppgiften i arbetsgivardeklarationen och i förekommande fall i kontrolluppgift om den anställda bara haft ett tjänsteställe under redovisningsperioden. Detta för att förenkla beräkningen av underlaget för arbetsresor och göra det möjligt för Skatteverket att upptäcka orimligt höga yrkanden.

• Skattefria traktamenten, måltidsavdrag och kostförmån

Det skattefria traktamentena för tjänsteresor inom Sverige har höjts. Från och med den 1 januari 2023 gäller 260 kr för hel dag samt 130 kr för halv dag respektive natt. Även reduceringsbeloppen, det vill säga måltidsavdragen, har ändrats. Schablonvärdet av fria måltider har också höjts. Från och med den 1 januari 2023 gäller 110 kr för en fri lunch eller middag samt 55 kr för en fri frukost.

• Skatteavdrag för skolungdomar och studerande

När det gäller ersättningar till studerande och skolungdomar med tillfälliga anställningar under lov m m något skatteavdrag alls om den studerandes sammanlagda årsinkomst beräknas uppgå till högst 22 207 kr.

• Arbetsgivaravgifterna 2023

De fulla, lagstadgade arbetsgivaravgifterna uppgår till 31,42 även under 2023. Från och med 2023 gäller att endast ålderspensionsavgiften (10,21 %) ska betalas för personer som vid årets ingång är 66 år eller äldre, och som är födda efter 1937. Detta är en följd av den höjda riktåldern för pension.

Riksdagen beslutade under 2021 att arbetsgivaravgifterna skulle sänkas även för 19–23-åringar på ersättningar som betalas ut t o m den 31 mars 2023. Det betyder – under januari–mars 2023 – att de lägre avgifterna betalas för personer som är födda 2000–2004. Avgifterna uppgår här till 19,73 % på de första 25 000 kronorna. På överskjutande belopp betalas fulla avgifter.

Fullständig lista finns här