Som ung och ny på jobbet kan du leva farligt! Hela 25 000 unga har de senaste fem åren anmält skador i samband med arbete som varit så allvarliga att de lett till sjukskrivning.

Ung och ny på jobbet? Då kan du leva farligt.

Är du ung är risken högre att utsättas för arbetsplatsolyckor. Hela 25 000 unga har de senaste fem åren anmält skador i samband med arbete som varit så allvarliga att de lett till sjukskrivning. Det innebär att 5000 olyckor om året har drabbat unga mellan 2016-2021 hittills.

Anmärkningsvärt är också att dubbelt så många unga kvinnor blivit sjukskrivna p g a hot och våld i samband med arbetet, jämfört med män i samma åldersgrupp.

Behöver det vara så här?

När man är ny på arbetet, och kanske också ny på arbetsmarknaden, finns en ökad risk för arbetsolyckor. Därför är en genomarbetat introduktion viktig. Som arbetsgivare finns det många aspekter att väga in. Risker är en av dem. Ta hjälp av den som har lång erfarenhet att de arbetsuppgifter som den nyanställde ska utföra. Ducka inte för risker som kan kännas obekväma att prata om. I en arbetsmiljö där hot och våld kan förekomma, är det viktigt att ta höjd för både förebyggande arbete för att undvika farliga situationer och avhjälpande åtgärder när det värsta har hänt.

Det kan självklart gälla hot och våld men det kan lika gärna handla om ett förlorat finger i en arbetsmaskin eller utmattning på grund av krav man inte vet hur man ska leva upp till.

5000 arbetsplatsolyckor om året kan låta mycket. Trots det gäller siffran bara unga 16-24 år. Det kan också antas att det finns ett stort mörkertal. Alla händelser rapporteras inte in till Arbetsmiljöverket. En säker arbetsmiljö är både kortsiktigt och långsiktigt en vinst för alla. Se till att ha rutiner och arbetssätt som ger alla så bra förutsättningar som möjligt. Det finns många enkla åtgärder och insatser för att göra en skillnad framåt.