Pressinbjudan: Toppmöte i Malmö om det nordiska kökets framtid

Pressinbjudan: Toppmöte i Malmö om det nordiska kökets framtid

Hur kan den nordiska matkulturen bli ledande? Hur ökar vi innovationstakten inom livsmedelsbranschen? Och hur skapar vi de bästa förutsättningarna för en gemensam, nordisk agenda till 2024? Under namnet ”From Niche to Critical Mass Markets” samlas ledande aktörer för att sätta nya visioner för den nordiska måltidsnäringen.

– Vi sammanför spetskompetens både från branschen och akademin, och det känns fantastiskt att intresset är så stort. Det är exakt så här vi vill och ska jobba för att möta framtidens utmaningar, säger Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin som tillsammans med Nordiska Ministerrådet är värd för dagen.

Med fokus på det nordiska kökets framtid kommer brännheta frågor att diskuteras. Syftet är att identifiera utmaningar, utveckla nya lösningar och inte minst att skapa ett gemensamt och större engagemang. För Livsmedelsakademin är det en självklarhet att uppmuntra samarbeten kring framtidens produkter och marknad och det är just mixen och bredden bland deltagarna som Lotta Törner ser som succéfaktor:

– Genom att samla insatta, kunniga och drivna människor blir spridningen av både idéer och intellektuellt bagage maximal. De nordiska länderna är lika nog för att kunna enas kring en gemensam agenda. Vi vill hitta sätt att jobba för bättre kvalitet, ökad export och skapa möjligheter för mer innovation.

Mötet kommer att vara en katalysator och målet är att samtalen ska vara konkreta, rymma politisk medvetenhet och att dagen ska identifiera ett antal alternativ för att skapa hållbara och varaktiga förändringar inom Nordens livsmedelslandskap. Mötet i Malmö ingår i en serie möten som arrangerats under det gågna året. Vid slutseminariet i Oslo, tidigt 2015, kommer resultatet och en plan att presenteras.

Press är varmt välkommen. För mer information kontakta:
Emil Bruun Blauert, projektledare, New Nordic Food, +45 53 57 60 20, emilblauert@gmail.com.
Cecilia Franck, kommunikationsansvarig, Livsmedelsakademin, 0735-97 97 43, cecilia.franck@livsmedelsakademin.se.

Tid och plats: 10 december kl. 8.30-13, Livsmedelsakademin, Minc, Anckargripsgatan 3, Malmö
Värd och arrangör:

Therese Östberg, Innovationstrainee, Livsmedelsakademin
Emil Blauert, Nordiska Ministerrådet

Om Livsmedelsakademin

Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster. Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen. Vår verksamhet är organiserad i det övergripande området Samverkan & Framtid och de fem verksamhetsområdena Innovation & Entreprenörskap, Jobb & Karriär, Måltidsglädje, Smaka på Skåne och Livsmedelsförpackningar.

Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.se.