Ingela Stenson, Dorotea Malmegård, Nadja Karlsson, Frida Johansson, Ulrika Brydling, Louise Johansson, Erika Eriksson, Frida Ronge och Maria Printz deltar vid Stellagalans Köksbord på Sthlm Food & Wine.

Stellagalan bjuder in till Köksbordssamtal på Sthlm Food & Wine

Stellagalan har samlat några av sina stolta vinnare och en rad andra viktiga röster i den svenska gastronomin till Köksbordssamtal på Sthlm Food & Wine 8–10 november.
Här finns chansen till ett nära möte med erfarna kockar, namnkunniga sommelierer och kungliga hovleverantörer.

Varje sittning tar 12 personer och deltagarna bjuds på bagaren och kocken Maria Printz matiga macka med mousserande vin från Vingruppen. Boka din plats till engagerande samtal och trevligt sällskap vid vårt Köksbord!

-------------------

MÖT OSS I MONTER C08-61

BOKA DIN PLATS : info@stellagalan.se

Du kan också anmäla dig på plats i vår monter.

-------------------

FREDAG 8 NOVEMBER

Ulrika Brydling, kock och tävlingsledare
tillsammans med Framtidens frukt
14:45–15:30

Ulrika är passionerad kock, författare och föreläsare med fokus på småskalig och hållbar matlagning. Hon har bland annat skapat föreningen Ekokockar som håller i tävlingar för att sprida kunskapen kring ekologisk matlagning. I dag driver hon restaurang på Bro Park tillsammans med sin man Jörgen Calmsund och sin syster Carina Brydling. Hon har digra tävlingserfarenheter, både som medlem i det kvinnliga OS-kocklaget Team Milko och som lagledare för Svenska Juniorkocklandslaget. Ulrika har också deltagit i Stellagalans jurys. Mottagare av Karin Franssons Mentorpris 2019.

Här berättar hon som ambassadör för det nystartade projektet Framtidens frukt varför hon tycker det är viktigt att vi satsar på ekologisk fruktodling i Sverige. Här bjuds också tillfälle att prova olika sortrena ekologiska muster från Köpings Musteri.

Dorotea Malmegård, konditor och kock
15:45–16:30

Dorotea Malmegård är konditor och kock och blev känd för en bredare publik i och med tv-programmet Dessertmästarna. Efter att ha jobbat på flera kända restauranger arbetar hon nu tillsammans med maken Viktor på företaget DoMa. Hon gjorde som chefskonditor på Operakällaren både desserten och tårtan till prinsessan Madeleines och Chris O'Neills bröllop. Dorotea kommer att berätta om sitt otraditionella sätt att arbeta som konditor.

LÖRDAG 9 NOVEMBER

Frida Ronge, kock och kulinarisk ledare
12:15–13:00

Frida Ronge är fiskhandlardottern från Göteborg som skapat en helt egen japansk-nordisk matlagningsstil. Bland utmärkelserna finns Silvermedalj i Seven Sushi Samurai-världsmästerskapet i London 2010, Årets “Rising Star” i White Guide 2013 samt mottagare av Karin Franssons Mentorpris 2014. 2012 öppnade Frida den framgångsrika restaurangen vRå i Göteborg. Nu är hon kulinarisk ledare för TAK och sedan 2018 ambassadör för MSC och hållbart fiske.

Erika Eriksson, sommelier och restaurangchef
13:15–14:00

Erika Eriksson är restaurangchef och sommelier på Stefan Karlssons restaurang SK mat & människor i Göteborg sedan 3 år tillbaka. Erika är även aktiv i Styrelsen för Svenska sommelierföreningen. Erika kommer att prata om sitt brinnande intresse för vin, vinresor samt skönheten hon upplever i att öppna vinflaskor klädda i foliefodral tillsammans med vänner. Att delge sina kunskaper på ett opretentiöst sätt och med ett genuint intresse för gästen är en viktig del i Erikas värdskap när hon jobbar.

Louise Johansson, kock och tävlande i Årets Kock 2019
14:45–15:30

Louise Johansson var i final i Årets kock 2019 – SM i professionell matlagning. Hon är den första kvinnan på tre år som kommit så långt i den prestigefulla tävlingen. Louise är också vinnare av Sveriges Mästerkock 2011, är utbildad sommelier och driver företaget Taste by Louise samt har arbetat på flera finkrogar såsom Salt & Sill och Upperhouse i Göteborg.
Louise berättar här om sin matfilosofi och om hur det är att tävla i matlagning.

Ingela Stenson, omvärldsanalytiker
15:45–16:30

Här talar Ingela om fenomenet trender, funderar över hur man gör för att förändra ett beteende och berättar varför kvinnor är så viktiga i framtidens gastronomiska värld.

SÖNDAG 10 NOVEMBER

Nadja Karlsson, vinutbildare
12:15–13:00

En vinprovning med Nadja Karlsson är som en blandning av Nobelpristal och stå-up-komedi. Hon är fotograf, historiker, vinutbildare- och provare och vi köksbordet berättar hon om sin passion och vad hon tycker är meningen med livet: Druvor, terroir och viner från vulkanisk jord, som området runt Etna.

Maria Printz Emond, kock och bagare
Vinnare av Stella Bagare 2018

13:15–14:00

Maria ligger bakom många bagerisuccéer och snålar varken med kunskap, kärlek eller smör. Hon är en mycket hantverksskicklig och generös ”medmatmänniska” som genom åren gjort ett stort avtryck i matvärlden. Här talar hon om den sörmländska smörgåsen från botten till toppen. Landskapet, skafferiet, Matklustret!

Frida Nilsson, kökschef
vinnare av Stella Kock 2019

14:30–15:15
Fridas målmedvetenhet, hårda arbete och stora yrkesskicklighet har tagit henne till flera stjärnkrogar. I hennes CV hittar vi även en andraplats i tv-tävlingen ”Kockarnas kamp”. I dag arbetar hon som kökschef på populära restaurang i MJ:s i Malmö. Frida är helt enkelt en ”powerkvinna” som visar vägen för krog-Sverige.

------------------

Välkommen!

Stellagalan lyfter kvinnor inom svensk gastronomi.
Vi ska bygga en plattform för samarbete kring en jämställd bransch, synliggöra de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna och bygga broar mellan mentorer och unga i branschen. Genom att lyfta förebilder vill vi inspirera och stärka nya generationer. Teamet bakom Stellagalan arrangerar förutom den årliga galan ett jämställdhetsforum samt debatter och möten i olika sammanhang.
Våra sponsorer är Menigo, Omaka, A house, Vega, Svenskt Kött, J A Sundqvist, MSC Marine Stewardship Council, The Wine Agency, Vinunic och Valid Wines.

Stellagalans arbetsgrupp består av Anette Rosvall, Karoline Nordenfors, Ida Ström, Anna Antonia Svedberg, Maja Berthas, Ella Nilsson, Anita Lindström och Anna Lind Lewin.

Stellagalan 2020 hålls den 20 april.

www.stellagalan.se