Avisning av tåg och glödhet debatt om infrastruktur

Avisning av tåg och glödhet debatt om infrastruktur

I den vinterkyla som råder är reserverna i infrastrukturen ansträngda, det gäller både för underhåll, avisning och fordonstillgång. De tågföretag som trafikerar den svenska järnvägen arbetar intensivt med dessa frågor just nu. Det handlar om att leverera – utmaningarna till trots – så mycket som möjligt av de transporter som utlovats. Pusslet blir svårt när de löpande underhållsbehoven peakar under de tuffa vinterförhållandena. Våra fordonsverkstäder har dock en begränsad kapacitet och på kort sikt är hjulsvarvning och avisning av tågen de mest begränsande faktorerna. Samtidigt är järnvägen i sig föråldrad och har ett stort underhållsbehov, vilket ställer krav på fordonen. Som konstaterades vid möte med infrastrukturministern i november har branschen dock haft ett gott läge i vinterförberedelserna, men självfallet finns det alltid mer att göra för att optimera planeringen under extremförhållanden. Acceptansen och betalningsviljan för mer insatser bland kunderna finns, men är inte oändlig.

Lokförarstrejken i Tyskland får effekter för svenska tågföretag som kör gränsöverskridande trafik såsom Green Cargo, Hector Rail, SJ och Snälltåget. Det har lett till en del inställda tåg och godståg kan bli stående på ”fel” plats mellan avgångs- och ankomstdestination.

Arlandas utveckling står på agendan. Köpenhamns flygplats är det självklara flygnavet i Skandinavien. Alla tågstationer i södra Sverige har skyltar som visar vägen till den danska flygplatsen, det bara att hoppa på tåget. Arlanda ska självfallet lyftas och inspiration kan hämtas från planeringen av och omkring den danska flygplatsen.

Det är ingen hemlighet att Trafikverkets införande av tågplaneringssystemet MPK har kantats av en lång rad utmaningar. Det fanns också stora säkerhetsbrister i införandet under hösten 2022. Tågföretagen och våra medlemmar var tidigt ute och varnade för de brister som Transportstyrelsen nu har identifierat i ett föreläggande mot Trafikverket, se separat artikel.

I nästa vecka ser vi med spänning fram emot att Trafikverket presenterar svar på regeringsuppdraget inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för planperiod 2026–2037. Det kommer finnas mycket av intresse i rapporten. Trafikverkets hanteraring av frågan om alternativa finansieringsmodeller hamnar i brännpunkten, inte minst mot bakgrund av näringslivets stora intresse för ytterligare resurser till underhåll och utbyggnad, senast manifesterat i GP av Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Trevlig helg!