Från scenen på European Railway Awards i Bryssel

Om kollektivtrafikupphandlingar

Så lämnade trafikförvaltningen, Region Stockholm, besked om tilldelningen av trafik för tunnelbanan från år 2025, en av Europas största upphandlingar under senare år. Branschen har följt processen och tilldelningsbeslutet nära och konstaterar att upphandlingsprocessen visat på stora brister. Enligt många bedömningar har upphandlingar i konkurrens hittills tjänat kollektivtrafiken väl i form av ökat resande, förbättrad kvalitet och lägre priser för de svenska regionerna och deras invånare. Dock ser vi oroande tendenser i de upphandlingar som varit under senare tid. Läs mer här.

För sjuttonde året i rad träffades järnvägsbranschen på European Railway Award i Bryssel. Eventet anordnas årligen av CER och UNIFE. Det genomgående temat för kvällen var kompetensförsörjning. Rail Champion tilldelades den tidigare transportkommissionären Violeta Bulc som prisades för sitt engagemang för att attrahera och öka antalet kvinnor i transportbranschen. Rail Trailblazer Award tilldelades danska DSB för nytänkande inom automatiserade driftsystem för S-tågen, som också inneburit en ny roll för lokförare.

Tågföretagen deltog i eventet och även i CER:s årsmöte samt hade separata sittningar med bland annat den avgående europaparlamentarikern Jakop Dalunde (MP) och hans stab. Jakop har varit en röst för att stärka järnvägen inom Europa och vi vill tacka för bra dialog under åren. Även en tur till Sveriges representation hanns med där temat var pågående lagstiftning, såsom TEN-T, ERTMS-utrullningen, Kapacitetsförordningen samt Kombidirektivet. Det senare direktivet var nyligen aktuellt för remissvar inför kommande lagstiftningsförhandlingar, läs Tågföretagens svar.

Under veckan har Tågföretagen hållit det första styrelsemötet för 2024. Bland mycket annat fattade styrelsen formellt beslut om att ta över initiativet Omtag Svensk Järnväg, som SJ drog i gång under 2023. Överflyttningen gör Omtaget till ett övergripande branschinitiativ. Tågföretagen ser fram emot att driva det fortsatta arbetet med målbilden att både regering och opposition inser vilket värde järnvägen tillför Sverige för att klara framtidens tillväxt och konkurrenskraft. Den 24 januari publicerades rapporten ”Varför växer vissa regioner snabbare än andra?” för att få djupare förståelse för hur arbetsmarknadsregioner utvecklas och påverkas av transportinfrastruktur. Du kan se seminariet och läsa rapporten här.