1 dag kvar. Välkomna till bords...

Äntligen! Det är dagen före Midsommarafton och förberedelserna är i full gång. Vår svenska vinproducent Terreno har gästbloggat här i två veckor och delat med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Välkomna till bords och Buon Appetito!

1 dag kvar till Midsommar!

Gårdagens middag tog en intressant vändning mitt i matlagningen då jag hade som plan att tillreda en av gårdens kycklingar. Fick en stor fryst kyckling inlindad i flera påsar på morgonen, reagerade över en lite konstig form men jag tänkte inte mer på det.  For ner till byn och inhandlade lite pancetta och lardo hos slaktarn, lite getost hos grannen och upp med moppen i skogen för örter. Bakade bröd, gjorde sallad , när glöden på grillen började bli redo och allt var förberett plockade jag fram kycklingen ur påsarna och till min stora förvåning möts jag av en halv spädgris.  Suprise!  Det var alltså en del som blivit över efter en av våra stora grillfester och råkat åka in i kycklinglådan.  Ingen tid fanns att tina en ny kyckling, gästerna var på intåg så efter några goda skratt fick kultingen fint åka på grillen.  Som sällskap bidrog grönsakslandet med bland annat dessa skatter.

"KULTKYCKLING" I GRÖNSAKSLANDETS SÄLLSKAP

1 halv spädgris, ett stort fång rosmarinkvistar, 2 hela vitlök, sparris, färska haricot verts, salt, peppar och olivolja.

Värm grillen (se till att ha tillräckligt med kol för 2 timmars grillning), öppna vinflaskan, snitta grisen över skinnet, dela grisen i två delar om den är för stor för grillen. Rispa av rosmarinbladen från stjälkarna, och gnid in hela grisen, försök få in det under skinnet också. Tryck även in vitlöksklyftor under skinnet, avsluta med att salta och peppra. Grilla på mellanhög temperatur tills den når 65 grader, det tog ca 2 h för oss.  Precis innan servering, grilla sparrisen och låt koka haricot verts i 1-2 minuter i saltat vatten. Vänd ihop sparrisen och haricot verts, ringla över en fin olivolja, salta och peppra.

Vi serverade detta med hembakad focaccia med soltorkade tomater och även med gårdagens recept ”sidosalladen som tar plats” toppad med jordgubbar och till drack vi Terrenos Chianti Classico

Terreno, Sofia Ruhne, sofia.ruhne@terreno.se + 39 331 847 66 23, www.terreno.se

Vinovum, Lisa Hägglund, lisa@vinovum.se 073 404 29 29, www.vinovum.se