Scandlines sætter strøm til Femern-forbindelse

Scandlines sætter strøm til Femern-forbindelse

Scandlines har de seneste år cementeret positionen som grøn frontløber med en lang række initiativer, en investering i en ny zero direct emissions fragtfærge samt ambitioner om at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri i 2030 og realisere zero direct emissions-visionen i 2040. Nu elektrificerer rederiet to færger på Rødby-Puttgarden-ruten.

Klima- og miljøspørgsmål har længe stået højt på Scandlines’ agenda. Allerede fra 2013 satsede rederiet på hybridfærger med batteripakker, og i 2024 indsættes den første emissionsfri færge på Rødby-Puttgarden. Blot seks år senere, i 2030, er det ambitionen at hele ruten skal drives uden direkte emissioner. Med en målsætning om at gøre hele virksomheden emissionsfri i 2040 sætter Scandlines sig højere mål end COP28-aftalen, som sigter mod omstilling væk fra fossile brændstoffer og emissionsfrihed i 2050.

Scandlines følger nøje den teknologiske udvikling og energioptimerer løbende færgedriften. Siden 2013 har rederiet investeret op mod DKK 3 milliarder i grøn teknologi som for eksempel nye hybridfærger til Gedser-Rostock, rotorsejl og nye centerpropelblade til Gedser-Rostock-færgerne, nye støjsvage thrustere til Rødby-Puttgarden-færgerne samt algeafvisende silikonemaling, der i forhold til konventionelle bundmalingstyper sparer energi.

Nu tager Scandlines næste store skridt på den grønne rejse og ombygger to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in-færger, så de kan lade grøn energi både i Rødby og Puttgarden. Gennemsnitligt vil batterierne i færgerne på blot 12 minutter blive ladet med mindst 80 procent af den energi, der skal bruges til en overfart.

For at dette kan lade sig gøre på blot 12 minutter investerer Scandlines i følgende:

• Stort energilagringssystem ombord på begge færger
  • Opladningsfaciliteter ombord
  • Solpaneler ombord på begge færger

Den samlede investering i elektrificering af de to Femern-færger er på over DKK 230 millioner. Det tyske transportministerium har tildelt projektet økonomisk støtte som led i bæredygtig modernisering af kystfartøjer til reducering af emissioner og dækker således op til 40 procent af omkostningerne til ombygningen.

Scandlines forventer at underskrive kontrakt om ombygningen i begyndelsen af 2024. Afhængigt af den endelige leveringstid for udstyret vil færgerne blive ombygget fra slutningen af 2024 til 2025. Scandlines er dermed godt på vej mod at realisere visionen om at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri i 2030. Allerede i 2030 vil Scandlines have reduceret rederiets samlede direkte CO2-udledning med omkring 60 procent i forhold til 2008. Målet er fortsat zero direct emissions for hele virksomheden i 2040.

”Nu sætter vi strøm til to af vores Femern-færger og kommer i et hug langt nærmere vores målsætning om at gøre ruten emissionsfri i scope 1 i 2030. Det er det, kunderne vil have, og vi styrker dermed vores konkurrenceevne betydeligt. Kombinationen af vores pålidelighed og de fortsatte investeringer i vores unikke grønne profil samt den skræddersyede trafikmaskine og det gode shoppingudbud skaber et solidt fundament for vores forretning, også forud for den planlagte åbning af den faste Femern Bælt-forbindelse,” siger Scandlines CEO Carsten Nørland.

Data om Scandlines’ elektrificeringsprojekt:
Elektrificering af to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten
Servicefart: 18,5 knob
Energilagringssystem ombord: 10 MWh på begge færger