En aktiv misbrugspolitik betaler sig på bundlinjen

Langt de fleste mennesker med misbrugsproblemer har, i modsætning til hvad de fleste tror, en stabil tilknytning til arbejdsmarkedet. Misbrug er et problem, og misbrug giver problemer. Alligevel er det svært at konfrontere medarbejderen eller kollegaen direkte med problematikken.

Misbrug er et problem, og misbrug giver problemer - Alle virksomheder kender det

Medarbejdere med misbrugsproblemer er ikke noget ukendt fænomen på danske arbejdspladser. Medarbejdere med misbrugsproblemer har erfaringsmæssigt flere sygedage, nedsat effektivitet, laver flere fejl og udgør dermed en øget belastning af kollegerne, forårsager utilfredse kunder m.m.

Problemer med misbrug blandt medarbejderne har en direkte negativ økonomisk betydning for virksomheden og for arbejdsmiljøet.

En aktiv misbrugspolitik betaler sig på bundlinjen

Behandling af medarbejdere med misbrugsproblemer betaler sig. Haldor Topsøe A/S, der har haft en aktiv misbrugspolitik gennem mange år, udtrykker det på denne måde: "At skulle skilles fra medarbejdere på grund af et misbrug ville være en stor omkostning for virksomheden. Vi ville tabe viden og erfaring, så rent økonomisk er der ingen tvivl om, at det er væsentlig mere attraktivt at sende en medarbejder i behandling."

De fleste virksomheder, der tilbyder hjælp til medarbejdere med misbrugsproblemer, oplever at få meget loyale medarbejdere tilbage, der igen er i stand til at yde det optimale på jobbet. Samtidig  bidrager dette også til at styrke virksomhedens sociale profil.

Virksomhederne investerer i deres medarbejdere, og beskytter denne investering bedst, mest effektivt og menneskeligt ansvarligt ved at indføre en aktiv misbrugspolitik og tilbyde medarbejderne professionel behandling for misbrug af alkohol, medicin eller andre rusmidler.

Rådgivning af virksomheder om misbrug og behandling

Behandlingscenter Tjele har gennem en lang årrække rådgivet virksomheder om misbrug og behandling, og mange danske virksomheder har benyttet sig af centrets tilbud. Tilbuddet rækker fra rådgivning og sparring omkring udarbejdelse af en misbrugspolitik over uddannelse af netværksmedarbejdere til hjælp med "den svære samtale" og intervention.

"Vi ser de højeste helbredelsesprocenter hos de klienter, hvor både arbejdspladsen og familien er involveret og bakker op omkring behandlingen. Derfor er det også vigtigt at have en tæt dialog med virksomheden i forløbet. Det kan være planlægning og sparring i forbindelse med den nødvendige samtale med medarbejderen inden indlæggelsen samt under selve behandlingsforløbet," siger Anne-Margrethe Overgaard, der er ansvarlig for Behandlingscenter Tjeles tilbud til virksomheder på Sjælland, Dare to Care.

Flere og flere virksomheder har virksomhedsfinansieret misbrugsbehandling som en del af firmaet CSR-strategi. Finansieringen forgår enten via en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring eller ved decideret arbejdsgiverbetalt behandling.

• tjele-dansk misbrugsbehandling
  • dare to care