Ulf Stefansson, Fordonsjuristen. Foto: Bo Ericsson.

Nya Svarta listan i siffror där bilbranschen dominerar

- Att vara seriös innebär att bilhandlaren och verkstaden följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) beslut, säger Ulf Stefansson jurist på Fordonsjuristen. För oss som branschförening är det därför viktigt för vår trovärdighet att våra medlemmar alltid följer nämndens beslut och att vi också har kontroll på vilka företag som finns med på Svarta listan. När senaste uppdateringen skedde i år kunde vi på Fordonsjuristen konstatera att ingen av våra medlemmar finns med bland de 242 verkstäderna/bilhandlarna på Svarta listan.

- Enligt våra stadgar är det ett skallkrav att följa ARN:s beslut, i annat fall utesluts företaget från Fordonsjuristen. Detta har vi kontroll på, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Verkstadskunder och bilköpare undviker naturligtvis att köpa bil eller verkstadstjänster hos ett företag som finns på svarta listan.

Trenden är att antalet ARN-ärenden kommer att fortsätta att öka även framöver. Nästan 60 procent av ärendena inom motor hos ARN handlar om köp av begagnad bil och de kommer att öka ännu mer, nu när vi har fått en förlängning av reklamationsrätten från sex månader till två år vad det gäller ursprungliga fel. För leasingavtalen är det främst högre räntor som ligger bakom ökningen av antalet tvister. Det är få kunder som läser hela sitt avtal, säger Bo Ericsson.

Elektrifieringen och digitaliseringen i bilar leder också till att fler bilägare anmäler både verkstäder och bilhandlare till ARN. Jag behöver inte gå längre än till min privata bil, då den för närvarande har fem olika fel av elektronisk art, säger Bo Ericsson. Så länge garantin fortfarande gäller på bilen kommer jag inte vara orolig, men om samma fel uppstår när den gått ut kommer jag nog hävda att felen inte har avhjälpts på ett varaktigt sätt.

Det finns inget som leder till så många ARN anmälningar som bristen på kommunikation med kunden. Många konsumenter förstår inte att de åker runt i en bil med mängder av processorer och noder, och att bilen är oerhört komplicerad att serva eller reparera. Detta måste vi kunna förklara för kunden.

Fordonsjuristen erbjuder utbildningar i juridik för verkstäder och fordonshandlare, i syfte att öka kunskapen och förståelsen, så att man kan möta sina kunder på ett professionellt och fackmässigt sätt, avslutar Bo Ericsson.