Foto: Markus Spiske

KSLA-podden: Likt och olikt i jordbruket i Sverige och Syrien

Maha Razouk är utbildad inom trädgårds- och lantbruksvetenskap vid Aleppo-universitetet och har arbetat som trädgårdsagronom inom statlig och privat sektor i drygt tio år i Syrien. På grund av kriget kom hon med sin familj, man och tre tonåringar, till Sverige för två år sedan.

Maha går idag en rekryteringsutbildning som ges av SLU och Academicum AB på uppdrag av Arbetsförmedlingen. En månad av utbildningspraktiken har hon gjort hos KSLA. Maha ser många skillnader men också en hel del likheter mellan svenskt och syriskt jordbruk.

Mest annorlunda i Sverige, förutom språket och det informella tilltalet mellan människor, duandet, är att såväl möten som utbildning i så stor grad bygger på diskussion och är mer digital än i Syrien.

Maha tränar på språket och hoppas så småningom kunna börja arbeta som agronom i sitt nya hemland, gärna med inriktning mot hållbarhetsfrågor.

Linda Cederlund och Per Eriksson, KSLA:s kansli, samtalar med Maha om likt och olikt i jordbruket och utbildningen inom området i Sverige och Syrien.

---------------------------------------------------------------------------

Länk till podden (2020-12-22)

---------------------------------------------------------------------------

Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) är en mötesplats för forskare och producenter, praktiker och konsumenter, politiker och allmänhet. Vi delar och sprider kunskap med målet att det ska fattas kloka beslut i samhället om ett uthålligt brukande av våra biologiska naturresurser.

I KSLA-podden diskuteras aktuella ämnen och intressanta frågor med hjälp av kunniga och engagerade forskare, experter och praktiker verksamma inom de gröna och blå näringarna, många av dem ledamöter i KSLA. Samtalen handlar om jord- och skogsbruk, mat och dryck, mark och klimat, hav och sjö, sjukdomar och antibiotika, biologisk mångfald, växter, vilt och skogsskador.

Avsnitten är 20–30 minuter långa och vi publicerar ett eller två per månad.

Välkommen till gröna samtal med KSLA!