40 quick fixes

40 quick fixes

Antalet tågresor har mer än fördubblats sedan 1990, men spårkapaciteten är nästan oförändrad. Underhållsskulden växer och efterfrågan på tågresor fortsätter att öka. Hur ska Sverige möta behovet av att rusta upp den järnväg vi redan har och bygga nya sträckningar för ökad kapacitet? Vid ett seminarium i Näringslivets hus släpptes rapporten Järnvägslyftet inom ramen för SJs initiativ Omtag svensk järnväg. Rapporten pekar förtjänstfullt på en lång rad av investeringar och åtgärder vi kan göra här och nu för att på relativt kort sikt ge svenska städer och företag bättre möjlighet att växa. En debattartikel i DI undertecknad av Monica Lingegård, vd SJ, och Henrik Dahlin, vd Green Cargo, visar på att det finns en samsyn mellan person- och godstrafiken om behovet av dessa satsningar.

Diskussionen om genomförande av större banarbeten och hur arbetet optimeras går varm kopplat till kommande inriktningsplanering och regeringsuppdraget om förbättrat underhåll. Ett välkommet bidrag till det framtida pusslet kom i veckan när Tågföretagens medlem Infranord lanserade dels ett nytt koncept för mer effektiva byggen och byten av kontaktledningar, dels en uppgraderad maskinpark.

Regeringen, med stöd av SD, presenterade i veckan en ny överenskommelse om klimatpolitiken. Överenskommelsen innebär att Sveriges klimatmål om nettonollutsläpp till år 2045 ligger fast. De nationella klimatmålen – som även omfattar ett etappmål för transporter – betraktas som viktiga kontrollstationer men Miljömålsberedningen ska utvärdera etappmålen utifrån de förutsättningar som följer av EU:s Fit-for-55. Om beredningen bedömer att EU:s målbild motsvarar det nationella målet om 70 procents minskning av utsläpp från transportsektorn till 2030 så riskerar detta nationella etappmål att avskaffas.

Försvarsminister Pål Jonson och Försvarsmakten vill se intensifierade satsningar på järnvägen i Sverige som en följd av NATO-inträdet. Naturligtvis är hela transportsystemet av stor betydelse för landets behov av transporter vid kris, men det är av stor betydelse för framtida infrastrukturplanering att se järnvägens roll kopplat till en helhet och systemperspektiv.