Att rota i orsak och verkan

Att rota i orsak och verkan

Man kan analysera orsak och verkan. SJ har här ett jobb att göra men tar också sitt ansvar för det som inträffade i samband med det stora biljettsläppet i veckan. De extrema effekterna av dynamisk prissättning kan endast liknas vid biljettsläpp till större konserter. De fans som blir utan biljett när sajten kraschar eller ser att priset snabbt blir orimligt känner en plötslig motvilja mot en tidigare kanske idealiserad artist. Men om showen sedan genomförs på utsatt tid och innehåller allt det man i övrigt förväntat sig? Då återvinns förtroendet, oftast även hos dem som avstod från att gå. Just där befinner vi oss nu. Järnvägen måste fortsätta leverera även om den ideala bilden tagit stryk.

Det är förstås en grad av villfarelse att tro att något händer enbart därför att något annat inträffat strax innan. Trafikverket levererade tågplaner med flera veckors försening men det är inte den enda orsaken till det inträffade. Branschen är dock överens om att Trafikverkets leverans måste hålla tidplanerna och betydligt högre kvalitet. Det är ju i grunden väldigt positivt med den stora efterfrågan på tågresande vi nu ser. Vi har ett stort ansvar att svara upp mot det den stora efterfrågan på resande och transporter med minskad miljöbelastning och lägre energiförbrukning.

Att rota i varför statsbudgeten får ett visst innehåll är intressant. Men idag räcker det för vår del att konstatera att anslaget till järnvägsunderhåll minskar med 750 miljoner kronor och nu omfördelas till det likaledes eftersatta vägunderhållet. Om det är som Trafikverket säger – nämligen att man inte hunnit skala upp utförande av underhåll i takt med ökande medelstilldelning – så hade det ändå varit klädsamt att betrakta det som ett belopp som kan återföras i kommande budgetar. Budgetunderlagen bekräftar även det som regeringen tidigare antytt – utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg kommer inte att fullföljas. Vi noterar dock att det kommer genomföras en separat analys för de redan påbörjade sträckorna Ostlänken, Hässleholm – Lund och Göteborg – Borås som redan ingår i den nationella planen. Läs mer om statsbudgeten i en separat artikel.

I veckan kom också den överraskande nyheten att Ted Söderholm slutar som vd på Green Cargo. Det innebär också att Ted nu lämnar sin roll som ordförande för Tågföretagens styrelse. Vi har uppskattat Teds stadiga branschledarskap under några år med oväntade utmaningar och önskar lycka till!