Turordningen för åtgärder i infrastrukturen

Turordningen för åtgärder i infrastrukturen

Så kom då de synnerligen välkomna beskeden från regeringen att bansträckningarna Lund-Hässleholm och Göteborg-Borås trots allt ska byggas. Många detaljer återstår avseende slutliga sträckningar, men regeringsbeslutet antyder en utformning som försvårar framtida fortsatt kapacitetsutbyggnad. Den nationella infrastrukturpolitikens velighet kring de stora besluten kan dock komma att stå oss dyrt.

Svaret på frågan är ett rungande ”ja”. Branschen saknar inte förslag och som av en händelse planeras denna typ av åtgärder samtidigt just nu i Tyskland för att skapa ett så kallat ”High Performance Network”. För att genomföra dessa arbeten på snabbast tänkbara sätt, men minsta möjliga trafikingrepp, så ställs all järnvägstrafik på aktuella banor in under 5 månader. Godstrafiken leds då om på alternativa banor och en del av den regionala trafiken flyttas till ersättningsbussar. Långväga persontrafik upprätthålls till stor del via omledning. Moderna maskiner används och smartare arbetssätt tillämpas. Sverige har inte ännu – men skulle i en framtid kunna ha – bra omledningsalternativ. Det förutsätter dock ett systemtänk. Det är helt nödvändigt att utbyggnaden och uppgraderingen av vårt järnvägssystem sker efter smart planering av turordningen av små och stora åtgärder. Allt annat är ett stort slöseri med samhällets resurser.